Med nutida speltitlar som World of Warcraft, Final Fantasy XIV Online och The Elder Scrolls Online är MMORPG en populär genre. En gång i tiden var konceptet med bestående spelvärldar lagrade på servrar ett främmande koncept och en av genrens första stortitlar blev Ultima Online. Spelet tog konceptet från rollspelsserien Ultima och lät spelare världen över äventyra tillsammans.

När det gäller Ultima tänker de flesta säkerligen på seriens skapare och frontfigur Richard "Lord British" Garriott, men för Ultima Online var spelets chefsdesigner Raph Koster en mer betydande figur. Tillsammans med förhållandevis liten grupp utvecklare skapade han ett spel som från lanseringen år 1997 och framåt lyckades samla på sig som mest 250 000 prenumeranter.

UltimaOnline.jpg

Ultima Online.

Raph Koster meddelar nu att han återigen arbetar på ett MMO-spel. Den nya titeln beskrivs som en upplevelse i en öppen sandlåde-värld, som ska förändra hur inlevelsefulla spelvärldar fungerar. Utvecklaren Playable Worlds består av industriveteraner från bland annat Disney, Marvel och Sony Online Entertainment med erfarenhet från speltitlar som Ultima Online och Star Wars Galaxies.

I en intervju med Gamesbeat (via Venturebeat) beskriver Raph Koster ett spel som passar olika spelartyper. Upplevelsen ska passa allt från den som helst vill äventyra till den som hellre ägnar sig åt sociala aktiviteter eller konfrontera andra spelare (eng. Player vs Player, PvP).

As you might guess, with the online world, we are going to build a massively multiplayer world where all sorts of players can come together and find ways to regardless of whether they like exploring or adventuring or socializing or player-versus-player (PvP). It’s a sandbox world that supports many ways to play.

Det ännu icke namngivna spelet baseras inte på ett existerande varumärke utan blir nytt för studion. Utöver själva spelupplevelsen belyser intervjun även den teknik som ligger till grund för spelet. Enligt Raph Koster kombineras moderna molnbaserade tekniker med beräkningar inom artificiell intelligens och simulering för att skapa en modern MMO-upplevelse.

Då spelstudion Playable Games grundades så sent som 2018 och MMO-spel är komplicerade är en skarp lansering av det namnlösa spelet inte att vänta i närtid.

Läs mer om MMO-spel: