Sony bekräftar Playstation 5 till julen 2020

Sony bekräftar Playstation 5 till julen 2020

Nästa generations Playstation får ett officiellt namn – Playstation 5. Samtidigt bekräftas ytterligare detaljer om stödet för ray tracing och en ny handkontroller.

Sony har sedan tidigare aviserat att nästa Playstation-spelkonsol ska släppas mot slutet av år 2020, men nu går företaget ut med konkret information i frågan. Spelkonsolen får nu för första gången officiellt namnet Playstation 5, samtidigt som Sony bekräftar en lansering till julen år 2020.

Uppgifterna publiceras på Sonys Playstation-blogg där Jim Ryan, chef för divisionen Sony Interactive Entertainment, avtäcker nya detaljer om spelkonsolen. Uppgifterna publiceras efter att Wired återigen fått intervjua Playstation-divisionens teknikchef Mark Cerny. I intervjun avslöjar han bland annat uppgifter om systemets hårdvarubaserade stöd för ray tracing.

Mark Cerny lyfter här de frågetecken som uppstod efter vårens intervju med Wired, där han nämnde att Playstation 5 skulle få stöd för ray tracing. Uttalandet var då något vagt, vilket ledde till spekulation om att stödet inte låg i hårdvara utan istället en mjukvarulösning. Detta dementerar Mark Cerny nu och bekräftar att stödet för ray tracing ligger i AMD:s Navi-baserade grafikdel.

AMD-Navi-GPU-4.jpg

Sonys Mark Cerny bekräftar att den Navi-baserade grafikdel i Playstation 5 har hårdvarubaserat stöd för ray tracing.

Vidare lyfter han även fram fördelarna med systemets SSD-lagring. Precis som tidigare i vår används spelet Marvel's Spider-Man som exempel. Med traditionella mekaniska hårddiskar tvingas spelmotorn duplicera vissa uppsättningar data hundratals gånger på grund av de ineffektiva läshastigheterna, en process som helt försvinner med Playstation 5. Detta förbättrar inte bara prestanda utan sparar även in på använt lagringsutrymme.

Playstation 5 kommer dock inte enbart förlita sig på intern lagring utan bestyckas även med optisk läsare i form av UHD Blu-Ray. Denna stöder dessutom skivor med 100 GB lagringskapacitet, en dubblering mot de 50 GB som stöds med Playstation 4. Installation av spel från skiva till intern lagring blir dock ett krav med Playstation 5.

Installationen av spel ska dessutom bli mer finmaskig. En spelare ska exempelvis kunna välja att bara installera multiplayer-delen av en speltitel, något som bygger på att installationsformatet för Playstation 5 är mer uppdelat i sektioner jämfört med de stora datablock som används med föregångaren.

Systemet ska också få ett nytt gränssnitt som lyfter in aktiviteter direkt från spel. Till skillnad från Playstation 4, som har ett relativt statiskt gränssnitt, ska Playstation 5 hämta in aktiviteter från spelen i systemets grässnitt. Händelser i en speltitelns multiplayer-del ska exempelvis kunna visas i Playstation 5-gränssnittet, där informationen hämtas i realtid från multiplayer-servrar.

Sony introducerar även ny teknik i spelkonsolens nya handkontroller. Här ersätts den befintliga skakfunktionen (eng. rumble) i dagens Dual Shock 4-kontroller med haptisk återkoppling. Denna teknik ska ge kontrollerna ett större omfång i den fysiska känsla de kan förmedla. Sonys blogginlägg illustrerar detta med att en tackling på en fotbollsplan ska kännas annorlunda än att krascha en bil in i en bergvägg, vilket dagens skakfunktion inte kan särskilja.

Den andra nyheten för handkontrollerna gäller deras så kallade trigger-knappar, kallat L2/R2 på Playstation-kontroller. Dessa bestyckas här med adaptivt motstånd, vilket ger mer dynamisk känsla i återkopplingen. Detta kan exempelvis användas för att öka motståndet i takt med att spelaren spänner en pilbåge, eller att nedtryckningen blir trögare i takt med att en bil accelererar.

More generally, we’re seeing the GPU be able to power machine learning for all sorts of really interesting advancements in the gameplay and other tools. Above all it's the speed of everything that will define the next crop of consoles. We're stepping into the generation of immediacy. In mobile games, we expect a game to download in moments, and to be just a few taps from jumping right in. Now we’re able to tackle that in a big way.

Avslutningsvis intervjuas olika spelutvecklare som fått tillgång till utvecklarversioner (eng. development kit) av Playstation 5. Ett intryck utvecklare förmedlar är att de många olika framstegen i prestanda kommer leda till en känsla av en mer omedelbar upplevelse, utan behovet av att vänta.

Sonys Jim Ryan avslutar blogginlägget med att konstatera att företaget kommer dela med sig av betydligt mer om Playstation 5 det kommande året. Samtidigt framgår att Playstation 4 blir fortsatt aktuell fram till dess, då en lång rad stortitlar ska släppas för spelkonsolen fram till ersättarens debut julen 2020.

Hur låter det här? Vilken del av nyheterna gör dig extra taggad på Playstation 5? Dela med dig i kommentarerna!

Skicka en rättelse
1

Intel presenterar Xe-HPG – grafikkrets framtagen för spelande

Nästa år tar Intel upp kampen med AMD och Nvidia om spelarnas gunst med grafikkretsen Xe-HPG, vilken erbjuder hårdvaruaccelererad ray tracing. Läs mer

1

Intel presenterar Tiger Lake med Willow Cove och grafikkretsen Xe LP

Under Intel Architecture Day avslöjades mer information om kommande Tiger Lake, där bland annat grafikkretsen Xe syns till. Läs mer

17

Intel avtäcker tillverkningstekniken 10nm Superfin

Kraftigt förbättrade FinFET-transistorer ska ge företagets nya 10 nanometers-process en rejäl skjuts i energieffektivitet och prestanda. Läs mer

31

Thermaltake "optimerar" applikationen av kylpasta

Företagets nya kylpastor TG-30 och TG-50 inkluderar bikakemönstrad plaststencil. Läs mer

43

MSI byter logotyp

Den taiwanesiska hårdvarumakaren kastar ut gamingdraken till förmån för kantiga bokstäver. Läs mer

9

Klassiska spelet Snake körbart från QR-kod

Den största standardiserade QR-koden kan lagra strax under 3 kB, något Youtubekanalen Mattkc gör sport av. Läs mer

23

Kinesiska kretstillverkare anställer över 100 ingenjörer från TSMC

Två kinesiska företag uppges ha anställt över 100 TSMC-veteraner för att skynda på utvecklingen av inhemska kretsar. Läs mer

7

Huawei väntas påbörja egen kretsproduktion innan årets slut 

Efter tappat TSMC-samarbete ser Huawei ut att satsa på egen kretstillverkning – med start på 45 nanometer. Läs mer

79

Nvidia kan komma att debutera RTX 3000-serien med en trio kort

Toppmodellerna först ut likt "Turing"-lanseringen men med gigantiska mängder grafikminne – inklusive partnerkort. Läs mer

15

Fynda inför skolstarten med hjälp av SweClockers medlemmar

Traditionen trogen bjuder SweClockers upp med en specialsida, som samlar erbjudanden och tips från medlemmarna. Läs mer

142

Veckans fråga: Hur stor är din skärm?

Nöjer du dig med en liten bärbar dator, eller föredrar du bjässar som tar upp hela synfältet på flera meters avstånd? Läs mer

28

Facebook och Microsoft klagar till EU om Apples App Store

EU-kommissionen säger sig vara "medvetna om bekymrena" kring strömmande spel via App Store. Läs mer