Halo: Reach får systemkrav – kan nästan drivas av en "potatisdator"

Halo: Reach får systemkrav – kan nästan drivas av en "potatisdator"

Med en lansering i antågande avslöjas nu systemkraven för Halo: Reach, vilket går att driva med relativt enkla medel.

På senare år har Microsoft försökt sudda ut gränsen mellan bolagets två spelplattformar Windows och Xbox, men en nagel i ögat har varit rymdskjutaren Halo. Till slut avtäcktes paradserien dock för PC/Windows i början av 2019, där det även stod klart att speltiteln kommer till Steam.

Halo Reach.jpg

Sedan dess har det varit relativt lugnt, med undantag för några betatester som har körts inför lanseringen av Halo: Reach, som blir först ut till datorer. Nu avtäcks fler detaljer i form av inställningsmöjligheter, spelande och sparande över plattformar samt systemkrav. I den sistnämnda kategorin ska spelet kunna köras på alltifrån högpresterande datorer till vad utvecklarna kallar för "nästan en potatis".

Grundkrav

Komponent

Systemkrav

Processor

Intel Core i3-550
AMD Phenom II X4 960T

Grafikkort

Nvidia Geforce GTS 450
AMD Radeon HD 6850

Primärminne

8 GB

Operativsystem

Windows 7

För den som vill dra runt spelet i låga inställningar och omkring 53 bildrutor per sekund (FPS) presenteras nätta systemkrav. En Intel Core i3-550 eller AMD Phenom II X4 960T gäller på processorsidan, medan renderingen kan skötas av ett Nvidia Geforce GTS 450 alternativt ett AMD Radeon HD 6850.

Rekommenderade systemkrav

Komponent

Systemkrav

Processor

Intel Core i7-870
AMD FX-4100

Grafikkort

Nvidia Geforce GTX 560 Ti
AMD Radeon R7 360

Primärminne

8 GB

Operativsystem

Windows 7

Skruvas inställningarna upp och en bildfrekvens om 60 FPS i 1080p-upplösning önskas så ökar även kraven. Här gäller istället en Intel Core i7-870 eller en AMD FX-4100, där förstnämnda såg dagens ljus för tio år sedan. På grafikfronten krävs ett Geforce GTX 560 Ti eller Radeon R7 360, också här relativt snälla krav.

Systemkrav för 4K-spelande

Komponent

Systemkrav

Processor

Intel Core i5-3450
AMD FX-6350

Grafikkort

Nvidia Geforce GTX 770
AMD Radeon RX 480

Primärminne

8 GB

Operativsystem

Windows 7

Det är först vid 4K-spelande i 60 FPS som kraven börjar närma sig mer moderna komponenter, men då Halo: Reach utkom 2010 till då aktuella Xbox 360 är det kanske ingen överraskning att kraven inte skenar. För att rita upp rymdäventyret rekommenderas ett Geforce GTX 770 eller ett Radeon RX 480, medan en Core i5-3450 eller FX-6350 behövs för att mata grafikkorten.

För samtliga nivåer krävs 8 GB primärminne och Windows 7 eller högre, men några krav på lagringsutrymme avslöjas inte. Framledes kommer dock fler konfigurationer avslöjas, eftersom utvecklarna för närvarande testar datorkonfigurationer med integrerade grafikkretsar för att se vad som finns att hämta där.

Halo Reach 1.jpg

Även andra detaljer framkommer i blogginlägget, såsom vilken data som förs över mellan plattformarna. Genom att koppla Steam och Windows Store till ett Xbox Live-konto kan saker som utförda kampanjuppdrag och achievements sparas mellan plattformar. Sparpunkter i pågående uppdrag förs dock inte över.

På datorer kan spelet köras ifrån både Steam och Windows Store, där spelare från båda dessa kan spela med varandra. Mellan PC/Windows och Xbox kommer det däremot inte gå att spela, men det är något utvecklaren tittar på att implementera.

Slutligen omnämns en rad PC-specifika inställningar, vilket innefattar allt ifrån mus-accelerering till justerbart synfält, dynamisk upplösning och fönsterläge. Lanseringsdatumet är fortfarande 2019 men inte mer specifikt än så, och resterande Halo-spel släpps sedan i kronologisk ordning så snart de är klara.

Läs mer om Halo till PC/Windows:

Skicka en rättelse
8

Rösta fram SweClockers jullogga 2019!

Bidragen kom in och det har nu blivit dags att fälla ett avgörande. Vilken logotyp ska pryda SweClockers i juletider? Läs mer

17

Test: Geforce GTX 1650 Super från Gigabyte

Än är det inte slut på nya Super-kort. På menyn står Geforce GTX 1650 Super från Gigabyte, som ska ge marknaden ett prisvärt alternativ för spelande i 1080p. Läs mer

22

Svenska chassit Mjolnir i mål på Kickstarter

Entusiaster har gjort sport av att bygga kompakta datorer med mycket prestanda. Nästa år släpps ett nytt kompakt chassi, signerat svenska Thor Zone. Läs mer

20 ÅR
14

Throwback Thursday: Jonas och Emil i första Fredagspanelen

För nio år sedan fick två bekväma nördar utan kameravana för sig att snacka strunt framför en kamera. Resten är historia. Läs mer

20

Plex lanserar tjänst för strömmande film

Plex börjar erbjuda strömmande film och TV kostnadsfritt genom en helt reklamfinansierad modell. Läs mer

38

Snabbtest: Grafikprestanda i Halo: Reach

Halo: Reach har äntligen lanserats till PC med Master Chief Collection. SweClockers sätter titeln på prov med dagens moderna datorkomponenter. Läs mer

12

Qualcomm Snapdragon 865 gör 5G till krav för 2020 års flaggskeppstelefoner

Med 2020 års prestandasystemkrets Snapdragon 865 gör Qualcomm 5G till ett krav för alla flaggskeppstelefoner. Läs mer

125

Är du med i årets Advent of Code?

Det kodas för fullt bland SweClockers medlemmar. Många är dessutom med i årliga utmaningen Advent of Code. Läs mer

39

Gamingmus till pangpris i dagens lucka

Lucka fem i SweClockers Julkalender bjuder på ett exklusivt erbjudande från Omen by HP, med en gamingmus till kraftigt reducerat pris. Läs mer

43

Microsoft Xbox "Lockhart" är budgetmodell med Playstation 4 Pro-prestanda

Efter en längre tids tystnad väcks nu nya rapporter om att Xbox "Scarlett" får sällskap av ett enklare och billigare syskon. Läs mer

60

Dell överväger närmare samarbete med AMD

Till följd av rådande processorbrist går en av Intels mest trogna partner ut med att ett fördjupat samarbete med AMD utvärderas. Läs mer

106

SweClockers Meet & Geek i Stockholm – anmäl dig så ses vi imorgon!

Mitt i julstressen bjuder SweClockers in till en kväll av avkoppling. Det är dags för ännu en Meet & Geek i Stockholm! Läs mer