Google svarar på kritiken om Stadia och 4K

Google svarar på kritiken om Stadia och 4K

Alla spel körs inte i 4K-upplösning med Stadia Pro-abonnemanget. Nu svarar Google med att spelens upplösning bestäms av utvecklaren.

Googles strömmande speltjänst Stadia lanserades förra veckan. Mottagandet blev ljummet, med kritik för Googles strategiska beslut såväl som den tekniska lösningen. SweClockers tidiga intryck konstaterade att Stadia ställer höga krav på nätverket men fungerar bra på en teknisk nivå.

En del av kritiken runt Stadia handlar om att vissa spel inte renderas i 4K med Stadia Pro-abonnemanget. Stöd för 4K-upplösning och HDR är två dragplåster för Pro-abonnemanget, men två av lanseringstitlarna för Stadia renderas inte i den högre upplösningen. Digital Foundrys analys av Stadia konstaterar att Destiny 2: The Collection och Red Dead Redemption 2 renderas i 1080p respektive 1440p för att sedan skalas upp till 4K.

Stadia streams at 4K and 60 FPS – and that includes all aspects of our graphics pipeline from game to screen: GPU, encoder and Chromecast Ultra all outputting at 4k to 4k TVs, with the appropriate internet connection. Developers making Stadia games work hard to deliver the best streaming experience for every game. Like you see on all platforms, this includes a variety of techniques to achieve the best overall quality.

We give developers the freedom of how to achieve the best image quality and framerate on Stadia and we are impressed with what they have been able to achieve for day one.
We expect that many developers can, and in most cases will, continue to improve their games on Stadia. And because Stadia lives in our data centers, developers are able to innovate quickly while delivering even better experiences directly to you without the need for game patches or downloads.

Google har kritiserats för detta då Stadia Pro marknadsfördes som ett 4K-abonnemang, en kritik som företaget nu svarar på. Uttalandet konstaterar att videoströmmen med Stadia Pro alltid skickas ut i 4K-upplösning med 60 FPS. Google låter dock utvecklare själva välja metod för att uppnå bästa bildkvalitet, vilket kan innefatta olika upplösningar och bilduppdatering.

Det sistnämnda bekräftar också vad Stadia-chefen Phil Harrison konstaterat i Twitter-inlägg tidigare. Stadia Pro skickar alltid ut videoströmmen i 4K och 60 FPS, men där utvecklare valt att lägga bilduppdateringen på 30 FPS dubblerar Google uppspelningen vid videokodningen till att bli 60 FPS.

Googles svar avslutas med att företaget väntar sig att utvecklare fortsätter att förbättra spelupplevelserna över tid, och att spelare får ta del av dessa förbättringar utan att behöva ladda ned uppdateringar.

Läs mer om Google Stadia:

Skicka en rättelse
I samarbete med Dustin Expo
3

Var med och spöa FZ på Dustin Expo 2020

SweClockers arrangerar spelturnering under Dustin Expo 2020, där glada vinnare kan kamma hem finfina spelkonsoler och hörlurar. Läs mer

76

Hemlig dataavläsning tillåts från 1 april

I fem år kommer brottsbekämpande myndigheter att ha möjlighet till hemlig dataavläsning vid misstankar om särskilt grov brottslighet. Läs mer

142

Veckas fråga: Har du en mekanisk hårddisk i din dator?

Snurrande skivor för lagring av data börjar sakta men säkert bli historia. Eller hur ligger det till egentligen? Läs mer

7

Google Stadia får stöd för fler telefoner

Från att ha varit begränsad till Googles Pixel-telefoner breddas speltjänsten Stadia till att stöda totalt 20 Android-telefoner. Läs mer

I samarbete med Corsair
9

Testpilot: Elgato Key Light Air – en alldeles lysande lampa

Där vanligt folk ser en lampa finns det en andel streamers som ser en möjlighet för att göra sin spelström mer "lysande". Läs mer

9

Qualcomm X60 tar 5G till nästa nivå

Med modemet X60 bakar Qualcomm in stöd för samtidig användning av både nuvarande och nästa generations 5G-nät. Läs mer

6

Samsung vinner kontrakt för 5 nanometer

Något överraskande norpar Samsung kontrakt för att tillverka Qualcomms nästa 5G-modem, och seglar därmed upp som en stark konkurrent till marknadsledaren TSMC. Läs mer

61

Asus erkänner kylproblem med ROG Strix Radeon RX 5700

AMD:s rekommendationer pekas ut som källan till undermålig kylprestanda och Asus varnar samtidigt för hemmasnickrade modifikationer. Läs mer

I samarbete med LG
11

Freesync och G-Sync i praktiken – Thomas ger dig koll på läget

SweClockers går igenom hur du väljer rätt synkmetod med hjälp av den inbyggda Hz-mätaren i till exempel LG Ultragear 27GL850. Läs mer

22

Baldur's Gate III-gameplay visas snart

Uppdaterad: Larian Studios meddelar att studion visar upp gameplay från efterlängtade rollspelet Baldur's Gate III i slutet av februari. Läs mer

31

Test: Zalman CNPS20X – gigantens återkomst

Forntidens gigant är tillbaka i testlabbet. Zalman CNPS20X tar upp prestandastriden med Noctua NH-D15 i siktet. Läs mer

8

Be Quiet presenterar kylaren Shadow Rock 3

Den tredje generationen av Be Quiets processorkylare Shadow Rock bjuder på assymetrisk design som kan hantera TDP-nivåer om 190 W. Läs mer