Intel: "Processorer tillverkas i våra fabriker"

Intel: "Processorer tillverkas i våra fabriker"

Intel förtydligar att kontraktstillverkning tillgodoser andra behov än processorer, vilka fortsatt tillverkas i egna fabriker.

I över ett år har det rått brist på processorer från Intel, som med väl över 80 procent av marknaden är den klart största aktören. Trots att AMD finns som alternativ är de signifikant mindre och saknar egna fabriker med samma möjlighet att skala upp tillverkningen för att möta behovet.

Som konsekvens av detta har Intel expanderat sin tillverkningskapacitet kraftigt, men trots detta är bristen fortfarande ett faktum. För att möta detta har Intel valt att förlita sig allt mer på kontraktstillverkare (eng. foundry), där ihärdiga rykten talar för att Samsung ska tillverka x86-processorer åt Intel.

The letter from last week says we will increase our use of foundry so we can build more CPUs at Intel. The news reports about our use of third party foundries for CPUs are inaccurate.

Efter den senaste rapporten från sydkoreanska affärstidningen Pulse dementerar Intel ännu en gång uppgifterna. I ett uttalande till Wccftech meddelar Intel att de förlitar sig mer på kontraktstillverkare så att bolagets egna fabriker kan användas för att tillverka fler processorer och att rapporten är "felaktig".

Värt att nämna är tidigare uppgifter från sydkoreanska nyhetsbyrån Sedaily, som talat om att Samsung ska tillverka processorer inom familjen Rocket Lake. Denna ska tillverkas på 14 nanometer och är inte aktuell förrän år 2021. Det går därför inte att utesluta att de återkommande uppgifterna stämmer, men att Intel inte är redo att kommunicera detta innan en lansering som ligger långt fram i tiden.

Tidigare under året besökte Intels grafikchef Raja Koduri Samsung för invigningen av testtillverkning på 5 nanometer. Besöket har spätt på uppgifter om ett fördjupat samarbete mellan den sydkoreanska elektronikjätten och Intel.

Mer om Intel, Samsung och processorbristen:

Skicka en rättelse
3

Huawei väntas påbörja egen kretsproduktion innan årets slut 

Efter tappat TSMC-samarbete ser Huawei ut att satsa på egen kretstillverkning – med start på 45 nanometer. Läs mer

49

Nvidia kan komma att debutera RTX 3000-serien med en trio kort

Toppmodellerna först ut likt "Turing"-lanseringen men med gigantiska mängder grafikminne – inklusive partnerkort. Läs mer

14

Fynda inför skolstarten med hjälp av SweClockers medlemmar

Traditionen trogen bjuder SweClockers upp med en specialsida, som samlar erbjudanden och tips från medlemmarna. Läs mer

137

Veckans fråga: Hur stor är din skärm?

Nöjer du dig med en liten bärbar dator, eller föredrar du bjässar som tar upp hela synfältet på flera meters avstånd? Läs mer

27

Facebook och Microsoft klagar till EU om Apples App Store

EU-kommissionen säger sig vara "medvetna om bekymrena" kring strömmande spel via App Store. Läs mer

33

Microsoft Surface Duo lanseras den 10 september

Dubbla skärmar i ett vikbart format och Android-operativsystem utlovas – till det facila priset 1 399 USD. Läs mer

68

Xiaomi lanserar transparent OLED-TV

  • TV
  • igår 13:10

Xiaomi firar tioårsjubileum genom att lansera världens första genomskinliga massproducerade OLED-TV. Läs mer

83

KaffeClockers – diskutera kaffe i forumet

Vare sig du dricker Juhla Mokka eller rostar och mal eget kaffe har medlemmen GLaDER forumtråden för dig. Läs mer

32

Universalprocessorn Tachyum Prodigy snabbare än Nvidia- och Intel-kretsar

Exekverar emulerad x86-, ARM- och RISC-V-kod snabbare än datacenterlösningar från Intel och Nvidia och klarar Verilog-tester. Läs mer

78

Mozilla säger upp 250 anställda

Företaget bakom webbläsaren Firefox omstrukturerar sin verksamhet och tackar av motsvarande 25 procent av arbetsstyrkan. Läs mer

45

Uppdaterad: Microsoft preciserar kommande Xbox-lansering till den 6 november

Nästa del i Halo-spelserien dröjer till 2021, ett besked som Microsoft kompenserar genom att minska spannet för Xbox-lanseringen.  Läs mer

50

Från mus till ljus – en teknikstund om input lag och latens

Input lag och latens är fördröjningen hos en spelskärm är en viktig och ständigt diskuterad fråga. Som handlar om mer än skärmen. Läs mer