Cyberpunk 2077-försening beror på optimering mot spelkonsoler

Cyberpunk 2077-försening beror på optimering mot spelkonsoler

Nya uppgifter talar för att den senaste förseningen Cyberpunk 2077 beror på problem med optimeringar för Playstation 4 och Xbox One.

Polska CD Projekt Red har under relativt få år gått från att vara utvecklaren bakom The Witcher-spelen till att bli en stor utgivare av spel i form av butiken GOG. Företaget är dock fortfarande en spelutvecklare vars kommande speltitel är efterlängtade Cyberpunk 2077, som ursprungligen skulle lanseras i april 2020.

Så blev dock inte fallet och CD Projekt Red meddelade nyligen att spelet försenas. Utvecklarens motivering är att spelet behöver ytterligare finjusteringar för att nå studions högt satta kvalitetskrav. Nu menar polska källor med insikt i frågan att förseningen beror på att CD Projekt Red har stött på problem med optimeringen av spelet på konsolsidan.

Uppgifterna kommer från en videopodcast på Youtube-kanalen Remigiusz Maciaszek. Med i avsnittet är polska branschkännaren Borys Niespielak som hävdar att CD Projekt Red haft stora problem med att optimera Cyberpunk 2077 för Playstation 4 och Xbox One. Enligt en översättning av publikationen Altchar ska problemen gälla båda konsolerna, men vara särskilt bekymmersamt på Xbox One.

Framför allt anges den ursprungliga modellen av Xbox One vara boven i dramat, vilken inte ska förväxlas med nuvarande instegsmodellen Xbox One S. Prestanda på första generationens Xbox One sägs vara "extremt otillräcklig", och CD Projekt Red ska tidigare bestämt att spelet skulle försenas om prestandaproblemen inte var lösta till januari 2020.

Utvecklarna verkar inte kommit till bukt med problemen då Cyberpunk 2077 nyligen försenades till september 2020. Bekymren med optimering och den långa förseningen antyder att problemen är av sådan karaktär att en vanlig grafisk nedgradering inte räcker till.

Cyperpunk 2077 släpps till PC/Windows, Playstation 4 och Xbox One i september. Spelet släpps även till den strömmande speltjänsten Google Stadia vid ett ännu inte känt datum.

Läs mer om Cyberpunk 2077:

Skicka en rättelse
117

Har du testat Diablo-liknande Wolcen?

I forumet diskuteras just nu indiespelet Wolcen: Lords of Mayhem, som påminner om hack n' slash-genrens giganter Diablo och Path of Excile. Läs mer

25

SweClockers söker skribent med fokus på smarta hemmet

Är du intresserad av och kunnig om det smarta hemmet och vill dela med dig av intresset med andra? Ansök i så fall om att bli SweClockers smarta hemmet-skribent. Läs mer

47

Gammal är äldst – Windows 2000 fyller 20 år

Vad som under utvecklingen kallades Windows NT 5.0 lanserades för 20 år sedan som uppskattade operativsystemet Windows 2000. Läs mer

42

Inga åtal för fildelningsbrott under 2019

År 2019 var inte bara det sista på det gångna årtiondet. Det var också det första på nästan tio år att passera utan åtal för fildelningsbrott. Läs mer

57

Billig kvantdator representerar hot mot konventionella lösenord

En dator som kostar under 6 000 kronor kan med kvantdatorberäkningar enkelt knäcka konventionella säkerhetsmekanismer. Läs mer

I samarbete med Noblechairs
25

Testpilot: Noblechairs Hero Black Edition imponerar

Med Hero introducerar Noblechairs helt nytt material. Testpiloten Björn "Deriveh" Höjing Burle testar vad sitsen mäktar med – och är nöjd över resultatet. Läs mer

38

Nvidia planerar specialutgåva av grafikkort för Cyberpunk 2077

Nvidia lockar med att företaget snart avtäcker något Geforce-nytt relaterat till efterlängtade storspelet Cyberpunk 2077. Läs mer

61

Glasskärmen hos Samsung Galaxy Z Flip tar stryk av fingernagel

Hållbarheten för Samsungs sprillans nya vikbara telefon får lovord i nytt test, men glasskärmen lovar mer än den levererar. Läs mer

34

År 2020 kan se slutet för mekaniska hårddiskar i bärbara datorer

Analytiker förutspår att mekaniska hårddiskar fasas ut helt som primär lagring i nya bärbara datorer under år 2020. Läs mer

I samarbete med Inet
17

Sanningen om pingvinstängerna – vi intervjuar Erik Wickman

Under vår resa till Göteborg passade vi på att snacka histora och framtid med Inets VD Erik Wickman. Läs mer

123

Half-Life: Alyx kräver VR-headset och minst 12 GB primärminne

Med bara fem veckor kvar till lanseringen av Half-Life: Alyx återstår det att se om spelserien återigen kan fånga spelares hjärtan. Inför lanseringen avslöjas dessutom systemkraven. Läs mer

32

Nvidia: "Vi missförstod Activision Blizzards samtycke kring Geforce Now"

Kort efter Geforce Now-lanseringen fimpades stödet för alla Activision Blizzard-titlar. Nvidia hade nämligen inte utgivarens godkännande. Läs mer