Half-Life: Alyx är färdigt och författas av gamla gardet

Half-Life: Alyx är färdigt och författas av gamla gardet

En frågestund med utvecklarna avslöjar att tidigare manusförfattaren Marc Laidlaw assisterat med berättandet i Half-Life: Alyx.

Igår meddelade Valve att samtliga delar i Half-Life-serien blir gratis att spela fram till det att den VR-fokuserade titeln Half-Life: Alyx släpps. I samband med detta arrangerades en frågestund på Reddit där utvecklarna svarade på frågor gällande allt från manusförfattande till spelmekanik och huruvida spelet försenas eller ej.

half-life-alyx-puzzle-800x616.jpg

Angående det sistnämnda kommer Valve med positiva besked. Spelet är nästintill färdigställt och utvecklarna ägnar sig för närvarande åt att polera slutscenerna, samt vissa delar av det spelmekaniska för VR-kontrollen. De spelmekaniska justeringarna berör främst förbättrat stöd för tillgänglighet såsom spel med endast en hand.

Frågestunden stillar också oron över att handlingen i Half-Life: Alyx inte kommer matcha tonen och karaktären från tidigare delar. Erik Wolpaw, en mångårig manusförfattare för Half-Life, meddelar att tidigare kollegan Marc Laidlaw deltagit aktivt i utvecklingen av Half-Life: Alyx.

We've never been able to figure out where the rumors of us falling out with Marc came from, because there's no truth to it. He's been super generous with his time throughout the development of HL:A, answering many questions from Erik, Jay, and Sean as they hammered away on the story. As is always the case with Marc, we send him an email, and he sends us a response, and then roughly 40 more replies to his own email.

Marc Laidlaw är seriens ursprungliga manusförfattare som uppmärksammat lämnade Valve under 2016. Detta sågs av seriens fantaster som ett tecken på att Valve inte längre var intresserade av berättande, något som förstärktes av att Marc Laidlaw publicerade ett manus kallat "Epistle 3" med hans vision för hur serien skulle avslutas.

Erik Wolpaw menar att en konflikt aldrig existerat mellan Valve och Marc Laidlaw, och att han varit aktivt deltagande i utformningen av berättelsen i Half-Life: Alyx. Vidare förklarar Erik Wolpaw att berättandet i spelet följer samma ton och stil som tidigare delar i serien, och gör liknelsen att det har mer gemensamt med egna spelserien Portal än Sonys narrativt hyllade The Last of Us.

AlyxVance.jpg

Då Alyx Vance hade talad dialog i Half-Life 2 anser utvecklarna att det vore underligt om hon skulle vara stum i Half-Life: Alyx.

Half-Life: Alyx blir också det första spelet i serien där huvudpersonen har en röst, något utvecklarna beskriver som "befriande". Att huvudpersonen inte är en stum passiv deltagare likt seriens ikon Gordon Freeman beror till stor del på att Alyx Vance, den titulära huvudpersonen i Half-Life: Alyx, hade talad dialog i Half-Life 2. För kontinuitet i spelvärlden bör hon därför ha talad dialog även här.

Frågestunden innehåller även några få detaljer om spelmekaniken. Till skillnad från tidigare delar kommer spelaren inte kunna hoppa, och hinder navigeras automatiskt utan manuella åtgärder från spelaren. Övrig navigering är traditionellt spelarkontrollerad, men när större avstånd ska passeras tillämpas ett teleporteringssystem.

En detalj av mer lättsam karaktär är att spelare kan plocka upp hinkar och placera dessa på de ansiktsvurmande kreaturen Headcrabs. Valve meddelar också att företaget avser släppa en rad videoklipp som demonstrerar både spelmekanik och VR-kontroller under veckorna inför spelets lansering.

Half-Life: Alyx släpps i mars 2020 till PC/Windows. Spelet kräver ett VR-headset och ingår gratis vid köp av Valves egna headset Index. Övriga VR-plattformar från Oculus, HTC och Windows Mixed Reality stöds också.

Läs mer om Half-Life:

Skicka en rättelse
16

Från mus till ljus – en teknikstund om input lag och latens

Input lag och latens är fördröjningen hos en spelskärm är en viktig och ständigt diskuterad fråga. Som handlar om mer än skärmen. Läs mer

17

Huawei Kunpeng 920 3211K uppges vara snabbare än Core i9-9900K

Den 24-kärniga kinesiska processorn ryktas ge självaste Intel på nöten i flertrådade laster. Läs mer

16

Samsung-anställda gripna efter att ha sålt OLED-information till Kina

Koreansk teknik gällande utskrift av OLED-paneler kan på ett olagligt vis ha hamnat i Kina, enligt koreanska rapporter. Läs mer

29

Apple döms för monopolmissbruk i Ryssland

Landets antimonopoltjänst hävdar att Apple missbrukar sin dominanta marknadsposition. Läs mer

24

Nytt tillskott i shoppen – retrodoftande poster

Om dina väggar suktar efter sockel 775-nostalgi har vi botemedlet i vår shop. Även en ny bärkasse debuterar. Läs mer

83

Apple inleder rättslig process mot päronlogotyp

Recept- och måltidsapplikationen Prepear i skottgluggen när Apple anser att dess logotyp kan förknippas med Iphonemakaren. Läs mer

12

AMD:s "Renoir"-uppföljare "Cezanne" läcker ut i databas

En bärbar medlem i Ryzen 5000-uppställningen med Zen 3-kärnor och snabbare Vega-grafik skymtas hos Sisoftware. Läs mer

3

Dreamhack Winter skjuts till nästa år

Vinterns stora spelfest får samma behandling som sommarens Dreamhack, det vill säga ett nytt och ännu obestämt datum år 2021. Läs mer

51

Snabbtest: Grafikprestanda i Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn har lanserats till PC och redaktionen står redo med testriggen för ett snabbtest med femton grafikkort. Läs mer

22

Samsung inleder expansion av världens största halvledarfabrik

Tillbyggnationen av Pyongtaek-fabriken inleds under september månad och beräknas kosta 220 miljarder kronor. Läs mer

45

Nvidia räknar ned till Geforce-nyheter

Bolagets konsumentdivison tar till Twitter och räknar ned till den 31 augusti. Läs mer

38

Apple A14 Bionic kan prestera 40 procent bättre än A13

Den kommande Iphone 12-processorn ryktas dessutom erbjuda upp till 50 procent bättre grafikprestanda. Läs mer