Electronic Arts lägger ned svensk studio och flyttar Need for Speed

Electronic Arts lägger ned svensk studio och flyttar Need for Speed

Brittiska utvecklaren Criterion Games får återigen tyglarna för Need for Speed-serien när Electronic Arts lägger ned svenska studion Ghost Games.

Under år 2011 startade spelutgivaren Electronic Arts en utvecklarstudio i Göteborg, med den huvudsakliga uppgiften att förvalta och utveckla nya titlar i racingserien Need for Speed. Namnet på studion blev Ghost Games vilka har hunnit släppa fyra titlar, där senaste tillskottet är Need for Speed: Heat.

NFS_Heat.jpeg

Need for Speed: Heat är seriens senaste tillskott från Ghost Games.

Need-For-Speed-Most-Wanted.jpg

Criterion Games står bakom tidigare spel som Need for Speed: Most Wanted.

Ghost Games bidrag har fått svalt till ljummet mottagande av såväl pressen som spelare. Enligt en rapport från Gamesindustry.biz väljer Electronic Arts nu att lämna över ansvaret för Need for Speed till brittiska utvecklaren Criterion Games, som tidigare utvecklat ett flertal delar inklusive relativt väl mottagna Need for Speed: Hot Pursuit och Most Wanted.

I samband med flytten väljer Electronic Arts att "banta" Ghost Games, vilket innebär att upp till 30 tjänster riskerar att försvinna. Företaget passar också på att byta namn på studion till EA Gothenburg, vilken nu blir en hubb för ingenjörer som ska assistera olika delar av koncernen.

Nygamla utvecklaren Criterion Games upplever något av en déja vu, då studion under år 2013 bantades ned och många av de anställda som jobbat på Need for Speed flyttade till Ghost Games i Göteborg. Criterion Games har de senaste åren huvudsakligen assisterat EA Dice med utvecklingen av Star Wars: Battlefront-serien, men får nu alltså åter chansen att ratta Electronic Arts gamla racingserie.

Har du några gamla fina minnen från Need for Speed-spelen du vill dela med dig av? Ta åktur längs minnenas allé i kommentarerna!

Skicka en rättelse
14

Larian Studios: "Nuvarande konsoler för klena för Baldur's Gate III"

Utvecklaren bakom spelet menar att tekniska uppgraderingar i Baldur's Gate III skulle kräva kompromisser på nuvarande konsoler. Läs mer

12

Raspberry Pi 4 med 2 GB primärminne prissänks – ersätter 1 GB

Den som suktat efter en Raspberry Pi 4 med 2 GB primärminne får den nu till samma pris som den utgångna 1 GB-modellen. Läs mer

54

Skurkar får inte använda Iphone på film

Regissören Rian Johnson förklarar varför du inte får se bovar och banditer använda Iphone-telefoner i filmvärlden. Läs mer

9

Google söker tillstånd för samarbete med Huawei

Googles ansökan om tillstånd för samarbete med kinesiska Huawei följer att konkurrenten Microsoft beviljats en handelslicens. Läs mer

62

Baldur's Gate III introducerar strider med turordning

När Larian Studios gör nytt Baldur's Gate stuvas striderna om från realtid till en turordningsbaserad variant. Läs mer

13

Test: HyperX Cloud Flight S – headset med trådlöst laddning håller inte måttet

HyperX breddar modellserien Cloud Flight med nya Cloud Flight S – ett trådlöst gamingheadset med stöd för trådlös Qi-laddning. Läs mer

50

IEM Katowice ställs in för besökare – kvällen innan öppning

E-sportfesten IEM i Katowice ställs in för alla besökare. @Lodisen från forumet är på plats i Polen, och givetvis mycket besviken. Läs mer

25

Live: Se gameplay från Baldur's Gate III

Klockan 21:00 svensk tid avtäcker Larian Studios den första videodemonstrationen av efterlängtade rollspelet Baldur's Gate III. Läs mer

27

AMD:s grafikandelar steg kraftigt Q4 2019

Marknadsanalytiker visar att AMD tog ytterligare andelar från Intel och Nvidia på grafikmarknaden under fjärde kvartalet 2019. Läs mer

28

Biostar Sandy Bridge-flörtar med LGA 1155 och styrkretsen H61

Den taiwanesiska moderkortsmakaren hör våra böner och levererar – uppföljaren till IH61MF-Q5 är äntligen här. Läs mer

I samarbete med Qnap
52

Kom igång med NAS – nätverkslagring för hemmet

Det sägs att molnet bara är någon annans dator. För den som hellre behåller ettor och nollor på hemmaplan bjuder Karl Emil Nikka på en djupdykning i ämnet nätverkslagring. Läs mer

30

Diablo IV får förbättrat gränssnitt och nya monsterfamiljer

Det första stora inlägget i utvecklarbloggen för Diablo IV visar upp brutala kannibalfiender och förbättrat gränssnitt. Läs mer