Nvidia skalar upp grafik-AI med DLSS 2.0

Den nya versionen av Nvidias AI-nätverk erbjuder uppskalad upplösning med prestanda som är dubbelt så bra som föregångaren.

Med grafikkorten i Geforce RTX 2000-familjen introducerade Nvidia tekniken Deep Learning Super Sampling (DLSS). Som namnet antyder bygger tekniken på att använda maskininlärning och artificiell intelligens för att skala upp en bild från en lägre upplösning till en högre, där målet är bildkvalitet som ska matcha den högre upplösningen.

Tekniken bygger på att Nvidias serverparker kontinuerligt beräknar uppskalning av bilder från låga till höga upplösningar, och lär sig så hur bilder bäst skalas upp utan märkbara visuella försämringar. Lokala beräkningar utförs på Tensor-kärnorna i Geforce RTX 2000-serien, men då mycket av jobbet redan är gjort på förhand med AI-träning på Nvidias serverparker blir belastningen betydligt lägre än vid traditionell uppskalning.

DLSS_2_0.jpg

Nvidia avtäcker nu DLSS 2.0, där en av de stora nyheterna är att grafikkortens Tensor-kärnor utnyttjas betydligt mer effektivt än tidigare. Nvidias uppgifter anger att detta nu sker dubbelt så snabbt som tidigare, och att prestanda vid uppskalning från låga upplösningar ska vara betydligt bättre.

Nästa stora framsteg ligger i själva uppskalningen. Där DLSS 1.0 kunde dubblera grundupplösningen kan DLSS 2.0 fyrdubbla den, vilket möjliggör uppskalning från 1080p till 4K UHD. Tekniken ackumulerar nu också mer data över tid, vilket används för att generera bättre bildkvalitet vid uppskalningen. Att "träna" tekniken för uppskalning sker nu inte heller per spel, vilket gör att den lättare kan tillämpas av fler utvecklare och nya speltitlar.

nvidia-dlss-2-0-architecture.jpg

DLSS 2.0 består att tre olika kvalitetsinställningar. Enligt Nvidias Tony Tomasi erbjuder prestandaläget bättre prestanda än DLSS 1.0 med samma eller bättre bildkvalitet, med spelet Control som exempel. Övriga kvalitetslägen innefattar Quality, som likt namnet antyder höjer bildkvaliteten med lägre prestanda, samt Balanced som slår an ett mellanläge mellan övriga två.

NVIDIA DLSS 2.0 basically gives our players a free performance boost, without sacrificing image quality. It was also super easy to implement with NVIDIA’s new SDK, so it was a no brainer for us to add it to MechWarrior 5.

I samband med avtäckandet presenterar Nvidia också spel som får stöd för DLSS 2.0. Ett av de stora namnen är fjolårets Control från finska spelstudion Remedy Entertainment. Även Mechwarrior V får DLSS 2.0, och enligt utvecklaren Piranha Games ger detta spelet en gratis prestandaförbättring utan att offra bildkvalitet.

I Nvidias presentation får Mechwarrior V cirka 33 procent bättre prestanda vid upplösningen 1440p på grafikkortet Geforce RTX 2060 med prestandaläget aktiverat. När kvalitetsläget används uppges bildkvaliteten bli mer detaljerad med DLSS 2.0 vid samma upplösning, ställt mot när bilden renderas i äkta 1440p.

Utöver DLSS 2.0 berör Nvidias presentation även ray tracing-tilläggen i Vulkan-gränssnittet, vilket sammanträffande nog baseras på en tidigare utökning från Nvidia. Företaget meddelar också att en kommande uppdatering av spelmotorn Unreal Engine får full integrering med Microsofts ray tracing-gränssnitt DirectX Raytracing (DXR).

DLSS 2.0 används skarpt i speltitlarna Deliver us the Moon, Wolfenstein: Youngblood och Mechwarrior V: Mercenaries. Stöd för tekniken tillkommer även till spelet Control den 26 mars.

Har du använt DLSS i något av spelen som stöder tekniken? Vad tycker du om bildkvaliteten det erbjuder kontra prestandafördelar?

Skicka en rättelse
12

Legendariska 3dfx Voodoo kan bli Lego-kit

En entusiast har föreslagit att det legendariska Voodoo-grafikkortet ska bli byggsats, något nära 1 500 personer backar. Läs mer

I samarbete med Gigabyte Aorus
22

Vi bygger lyxig speldator till FZ med Gigabyte Aorus

Calle från FZ kammar hem en hög komponenter för sisådär 35 000 kronor. Genast skriker han om hjälp med att bygga ihop allting. Läs mer

20

Test: Corsair K95 Platinum XT – halvnytt med få nyheter

Corsair K95 uppdateras med Double-shot-tangenter och får stöd för Elgato Stream Deck. Häng med till testlabbet för en genomgång. Läs mer

I samarbete med NZXT
48

Testpilot: NZXT H1 – kompakt chassi med inbyggd vattenkylning och nätaggregat

Trenden med riktigt små chassin omfamnas av NZXT, som med förmonterad kylare och nätaggregat vill konvertera ofrälsta entusiaster. Läs mer

12

Micron hoppar på HBM2-tåget

Under året ska minnesmakaren Micron göra entré med eget HBM2-minne – år efter rivalerna Samsung och SK Hynix. Läs mer

18

Zombieskjutaren World War Z gratis

Epic Games Store bjuder på fjolårets moderna tappning av tidlösa Left 4 Dead – gratis fram till den 2 april 2020. Läs mer

31

Intel Core i9-10980HK får åtta kärnor och turbofrekvens på 5,3 GHz

Med mobila Comet Lake-H-processorer ska Intel passera 5,0 GHz med marginal, om temperatur och strömbudget tillåter. Läs mer

64

Från butik till ytterdörren – vi granskar hemleveranser och villkor

Hemleveranser från butik till din dörr är här för att stanna, men hur ligger svenska hårdvarubutiker till egentligen? Läs mer

52

Quiz: Vad kan du om nästa generations spelkonsoler?

Både Sony och Microsoft har lyft på skynket för tekniska detaljer om Xbox Series X och Playstation 5. Vad kan du om de båda? Läs mer

47

SweClockers för datorer får bredare design

Som ett första steg i en mer genomgripande omdaning breddas artikelvyn. Detta följs snart av samma designförändring på fler håll. Läs mer

30

Swish kommer till Huawei App Gallery

En viktig pusselbit faller på plats när Huaweis egna applikationsbutik App Gallery får betaltjänsten Swish. Läs mer

25

Microsoft Flight Simulator-utvecklare pratar multiplayer

I Flight Simulator 2020 får flygfantaster flera möjligheter att dela luftrummet med andra spelare i multiplayer-lägen. Läs mer