Final Fantasy VII Remake – en storartad nytolkning

Final Fantasy VII Remake – en storartad nytolkning

Nytolkningen av 1997 års klassiker slår an en bra balans mellan nytt och gammalt, men svärtas av inflation i bosstrider.

Final Fantasy VII släpptes till Sonys första Playstation-konsol år 1997. Spelet blev inte bara ett av de bäst säljande titlarna bland de japanska rollspelen, populärt kallat JRPG, utan spelade också en stor roll i att etablera genren i västvärlden. Det som var i teknisk framkant för 23 år sedan står sig inte lika bra idag, och utgivaren Square Enix meddelade därför under E3 2015 att spelet nytolkas för en ny tid i form av projektet Final Fantasy VII Remake.

Läs FZ:s recension av Final Fantasy VII Remake

Att företaget kallar det ett projekt beror på att det spel som släpps nu är den första av flera delar. Anledningen till detta är enligt Square Enix själva att utvecklingstiden skulle bli för lång om allt levererades i ett paket, och de skulle tvingas kapa innehåll för att göra det möjligt. I sin recension konstaterar FZ att det handlar om en mycket imponerande nytolkning som dessvärre svärtas av några mindre irritationsmoment.

FFVIIR_flymedAerith-2.jpg
FFVIIR_referenser.jpg
FFVIIR_extrainnehåll3.jpg
FFVIIR_sidoupdrag.jpg
FFVIIR_summonmateria.jpg
FFVIIR_Sector7.jpg

Berättelsen utspelar sig i staden Midgar, som i originalet utgjorde spelets inledning. Med Remake har både staden i sig och de aktiviteter spelaren kan ägna sig åt där expanderats rejält, utan att det nya innehållet känns lösryckt från den ursprungliga upplevelsen. Recensionen konstaterar också att det dynamiska systemet för musik gör ett mycket bra jobb med att nytolka den gamla musiken och väva samman den med det nya stridssystemet.

Det Final Fantasy VII Remake får kritik för är dels stridssystemet samt några tekniska snedsteg. Stridssystemet är en hybrid mellan originalets turordningsbaserade system och en mer modern actionfokuserad variant. Överlag fungerar den bra, men ett överflöd av strider mot bossar som är frustrerande utdragna drar ned betyget.

FFVIIR_texturtrubbel.jpg

Lågupplösta texturer och sega bosstrider är några få brister i en annars suverän spelupplevelse.

Sett till tekniska missar lider vissa miljöer av texturer som laddas in långsamt, men även grafiska element som har väldigt detaljfattiga texturer. Då spelet stöder 4K-upplösning på Playstation 4 Pro blir detta extra påtagligt. Problemet gäller främst spelets mer öppna miljöer och mer avgränsade sådana briljerar sett till både ljussättning och design.

FZ:s betyg landar till slut i 4/5, där mångtaliga frustrerande boss-strider är nog för att högsta betyg ska hamna utom räckhåll. Recensionen konstaterar samtidigt att det inte ska tolkas som att spelet är något annat än en fantastiskt bra nytolkning av en JRPG-klassiker som kommer göra såväl veteraner som nytillkomna nöjda.

Final Fantasy VII Remake lanseras den 10 april för Playstation 4 och är tidsexklusivt i ett år. Då många andra Final Fantasy-spel släppts till PC/Windows och att Sony öppnar för fler portningar är det inte otroligt att Final Fantasy VII Remake tar klivet år 2021.

Är du en av de som lyckats få tag på ett exemplar av Final Fantasy VII Remake tidigt? Om så, vad tycker du? Dela med dig i kommentarerna!

Skicka en rättelse
0

HP introducerar Reverb G2 – VR-headset i samarbete med Valve och Microsoft

HP ser ut att skaka om på marknaden för VR-headset genom nya Reverb G2 som bland annat bjuder på 9,3 miljoner pixlar. Läs mer

7

Qualcomm introducerar nätverkskretsar med Wifi 6E och Bluetooth 5.2 i år

Qualcomm introducerar en rad trådlösa nyheter i år som integrerar både Bluetooth 5.2 och nästa generations Wifi över 6 GHz-bandet. Läs mer

90

Brittiska konsumentverket granskar enhet som "skyddar" mot 5G-strålning

BBC rapporterar om en granskning gällande produkten 5Gbioshield, som i ett test visar sig vara ett USB-minne på 128 MB. Läs mer

75

Windows 10 med Linux-stöd och DirectX 12 Ultimate rullas ut nu

Med version 2004 av Windows 10 introducerar Microsoft stora uppgraderingar som DirectX 12 Ultimate och förbättrat stöd för Linux. Läs mer

23

Andreas och Anton pratar DirectX 12 Ultimate

DirectX 12 Ultimate gör premiär i vårens uppdatering av Windows 10 passar Anton och Andreas på att prata om den nya tekniken. Läs mer

I samarbete med Inet
68

Inet storsatsar på eget headset – utvecklas med SweClockers medlemmar

Inet ber SweClockers medlemmar om hjälp med att ta fram ett gamingheadset och önskar feedback om form, funktion och finesser. Läs mer

50

Nvidia ändrar regelverket för Geforce Now

Regeländringarna för den strömmande speltjänsten ska hämma utgivarnas flykt, men innebär att 91 spel försvinner i slutet av maj. Läs mer

35

Xbox Series X bakåtkompatibilitet ger gamla Xbox-spel nya funktioner

Med Xbox Series X växlar Microsoft upp stödet för gamla Xbox-spel, som bjuds på nya funktioner som korta laddningstider och HDR. Läs mer

47

Raspberry Pi 4 med 8 GB primärminne är här

Efter ett år på marknaden får enkortsdatorn Raspberry Pi 4 sällskap av en konfiguration med dubblerad mängd primärminne. Läs mer

149

Google Chrome eller Edge – vilken kör ni?

I forumet undrar medlemmen crash om vilken version av Chromium SweClockers använder, Googles eller Microsofts? Läs mer

18

Texas Instruments grafritande miniräknare vattenkyls och överklockas

Youtube-kanalen Linus Tech Tips bestyckar TI–84 Plus med vattenkylning och förhöjd klockfrekvens, som tydligt ökar prestandan. Läs mer

28

ARM Cortex-X1 tar upp kampen med AMD och Intel

Med nästa generations kärndesign i Cortex-X1 tar ARM ett rejält kliv framåt, sett till prestanda såväl som fysisk storlek. Läs mer