Star Wars: Squadrons släpps den 2 oktober

Nu röjer EA fler detaljer för nästa Star Wars-spel, i form av gameplay-funktioner för rymdskeppskrigandet samt lanseringsdatum.

Sedan slutet av 70-talet har stjärnornas krig rasat i filmform, och även i spelvärlden utökas berättelsen ständigt med nya delar från utgivaren Electronic Arts. Fjolåret bjöd på Respawn Entertainment-skapade Jedi: Fallen Order som tar plats efter Star Wars: Episode III, som med facit i hand kammat hem relativt starka betyg – trots ljummet mottagande från start med nedslag på utebliven Star Wars-storhet i upplevelsen.

Nyligen presenterade EA Motive trailer för nästa spel, som lägger fokus på rymdstrider och får namnet Star Wars: Squadrons. Under juni-upplagan av sändningen EA Play Live lyfter utgivaren bort större delar av skynket, och visar både gameplay-funktioner, innehåll och lanseringsdatum. Titeln utspelar sig strax efter Return of the Jedi-filmen och bjuder både på en- och flerspelarläge, där förstnämnda blir en tudelad historia.

Skärmklipp 2020-06-19 14.20.02.png
Skärmklipp 2020-06-19 14.14.20.png

Spelaren skapar två stridspiloter för de stridande fraktionerna: en för The New Republic och en för The Imperial, vars perspektiv sedan alterneras mellan under berättelsens gång. Uppdrag med stegrande svårighetsgrad väntar i detta läge, där videomaterialet antyder att lite träning kan vara nödvändig. Förarhytten bestyckas med en hel del informationspaneler att hålla koll på, och detta i åtta olika skepp.

Övergången till flerspelarläge sägs dock vara en relativt smärtfri historia för den som övat lite i enspelarläge, och utvecklaren understryker stödet för crossplay, vilket innebär att spelare kan lira tillsammans oavsett plattform. Utöver traditionellt Xbox-, Playstation- och PC-spelande utlovas VR-stöd från början till slut.

I flerspelarsammanhang avslöjas två spellägen där det första kallas Dogfight, där två lag om fem piloter vardera kämpar mot varandra. För den som söker lite mer komplexitet i rymdstridandet visas flerstegsraketen Fleet Battle som kan utkämpas mot datormotstånd eller andra spelare. Målet är att först vinna en Dogfight för att sedan förgöra fiendens Capital ship, innan det är dags att ge flaggskeppet samma behandling – samtidigt som motståndaren har samma uppdrag.

Skärmklipp 2020-06-19 14.15.00.png
Skärmklipp 2020-06-19 14.15.06.png
Skärmklipp 2020-06-19 14.15.15.png
Skärmklipp 2020-06-19 14.15.24.png
Skärmklipp 2020-06-19 14.15.47.png

De nämnda skeppen är uppdelade i olika klasser som talar om egenskaperna, där namnkunniga Tie Fighter och X-Wing blir spelbara och utgör den mångsidiga Fighter-klassen. Hög hastighet står på menyn med Interceptor-klassen bestående av The Interceptor och A-Wing, medan Support- och Bomber-klasserna svarar för att förse laget med resurser respektive göra mycket skada på de större skeppen.

Till spelmekaniken hör också kosmetiska och spelmässiga uppgraderingar till piloter och rymdskepp, i form av exempelvis bobble head-figurer och bättre kanoner. Med introduktionen av detta skickas en känga mot Star Wars: Battlefront II, som kritiserades hårt för upplägget med mikrotransaktioner. I Star Wars: Squadrons ska istället alla sådana funktioner blir tillgängliga genom att bara spela spelet.

Portarna till färska rymdstrider slår upp den 2 oktober och som nämnt kommer titeln till Playstation 4 (Pro), Xbox One (X/S) och PC, men sannolikt även till Xbox Series X och Playstation 5 när de släpps. PC-versionen ska utöver Origin göra debut på Epic Games Store och Steam, och tydligt är att EA börjat närma sig den sistnämnda speldistributören på sista tiden. Detta förstärks ytterligare under EA Play Live-sändningen där The Sims 4 och Apex Legends utannonseras till Steam.

Kommer du att ladda kanonerna och lätta från moderskeppet den 2 oktober? Berätta i kommentarstråden!

Skicka en rättelse
241

Har du testat Linux?

Veckans fråga handlar om Linux för privat användning och diskussioner pågår flitigt i tillhörande tråd. Svara på frågan och delta! Läs mer

5

Halvtid i SweClockers testlabb – alla tester och guider från första halvåret 2020 samlade

Sommaren är här och testlabbet får några veckors vila innan hårdvaruhösten drar igång. Ta en glass och beta av några artiklar! Läs mer

34

Lian Li perforerar Lancool II Mesh-källaren i jakt på luftflöde

Luftflödesoptimerade lådor är på modet och Lian Li knackar hål i ytterligare en panel för att öka ventilationen. Läs mer

I samarbete med MSI
37

Control med extra ögongodis genom DLSS 2.0

Vi granskar hur upplösningsskalning med DLSS 2.0 i spelet Control påverkar prestanda i 1080p och 4K med ray tracing aktiverat. Läs mer

15

AMD Ryzen Threadripper Pro-familjen får specifikationer

Med 128 banor PCI Express 4.0 och 8 minneskanaler ser Ryzen Threadripper Pro ut att bli Epyc "Rome" med högre klockfrekvenser. Läs mer

20

Anton och Jonas packar upp hemlig modermodem-byggsats

I dagsläget är det inte många hemanvändare som bygger datorer av enskilda kretsar. Det kanske finns en anledning till det. Läs mer

58

Half-Life 3 skrotades som resultat av spretig utvecklingskultur inom Valve

En dokumentär om Valve avslöjar att Half-Life 3 varit under utveckling, men skrotades efter problem med spelmotorn Source 2. Läs mer

28

Youtube är inte skyldiga att lämna ut IP-adresser

Det tyska filmbolaget Constantin Film Verleihs försök att kräva uppgifter från Youtube skördar inga framgångar i EU-domstolen. Läs mer

30

Intel "Rocket Lake" kan få flertrådning som inte matchar kärnorna

Nästa generations Intel-processorer "Rocket Lake" kan bli först med den udda konfigurationen åtta kärnor och tolv trådar. Läs mer

19

Designa SweClockers nästa musmatta

Det är dags för nya musmattor där medlemmarna får vara med och designa och sedan rösta fram motivet som ska prägla mattorna. Läs mer

2

Microsoft arbetar på utökad säkerhet i Windows 10-kärnan

Kernel Data Protection ska utöka systemets skydd mot angrepp som försöker korrumpera data eller söker förhöjda rättigheter. Läs mer

18

Western Digital introducerar hårddiskar med tekniken EAMR

De enterprise-klassade hårddiskarna gör entré för EAMR, där elektricitet gör det möjligt att öka lagringsdensiteten. Läs mer