Nvidia släpper drivrutin med stöd för DirectX 12 Ultimate

Nvidia släpper drivrutin med stöd för DirectX 12 Ultimate

Microsoft bakar in stöd för ray tracing och prestandaförbättrande funktioner i ett gemensamt gränssnitt som Nvidia nu omfamnar.

I snart två år har Nvidias Geforce RTX 2000-serie erbjudit användare möjlighet att avnjuta realistiska ljuseffekter via dedikerad hårdvara för ray tracing. Utöver särskilda grafikkort är tekniken dock helt beroende av stöd från spelutvecklare och dessutom krävs tillägg till grafikgränssnittet DirectX 12, något Microsoft nyligen rådde bot på.

Mjukvarujättens svar på utvecklingen på grafikfronten heter DirectX 12 Ultimate och är i grunden gamla ray tracing-gränssnittet DirectX Raytracing (DXR) i vidareutvecklat utförande, som utökats med funktionerna variable rate shading, sampler feedback och mesh shading. Nvidia är i dagsläget ensamma om att tillhandahålla grafikkort som stödjer hela batteriet av funktioner och nu släpper företaget den första drivrutinen för detta.

Med grafikarkitekturen Radeon DNA 2 (RDNA 2) ska även nya AMD-grafikkort kunna stödja det utökade grafikgränssnittet, och Microsofts nya samlingsnamn ska fungera som en märkning som garanterar minst samma funktionsutbud som kommande Xbox Series X-konsolen. Under huven för denna lurar just RDNA 2-grafik, där ray tracing-stöd är en av de mer välkända funktionerna.

MS_DX12_VRS-Tier-2-ssimage.jpg

Illustration av VRS, där röda delar renderas med högre detaljnivå och blå med lägre.

Med variable rate shading, kort VRS, handlar det istället om en metod för att tjäna in prestanda utan att tumma på upplevd bildkvalitet, genom att sänka detaljnivån i vissa områden av bilden. Mesh shading är en ny modell för hur detaljnivån i geometrier i spelvärlden ska tas till nästa nivå, utan att slakta prestanda.

Även sampler feedback handlar om prestandavinster och möjliggör färre beräkningar genom att shader-processen kan återvinnas från en tidigare bildruta. Hårdvaruaccelererad schemaläggning av uppgifter på grafikkortet tillkommer också genom den uppdaterade drivrutinsmodellen WDDM 2.7, något som reducerar latens och förbättrar prestanda.

Teknikfokus: Flexibel bildkvalitet med Variable Rate Shading

Namnet på den nya drivrutinen är Game Ready Driver med versionsnummer 451.48 och låser upp de nya DirectX-funktionerna på system som kör Windows 10-versionen 2004 eller senare. Som nämnt är ray tracing-stöd obligatoriskt för att dra nytta av grafikgränssnittet, varför Geforce GTX 1600- och GTX 1000-serierna inte får någon effekt på den fronten.

Oavsett grafikkort innebär uppdateringen dock tolv nya titlar där grafikinställningarna automatiskt kan optimeras, men även nio extra skärmar som föräras certifieringen G-Sync Compatible. Bland dessa finns 240 Hz-pjäsen AG273F1G8R3 från AOC, men störst både fysisk och nyhetsmässigt är spelskärmen Odyssey G9 från Samsung som nu lanserats globalt. Den 49 tum stora och ultrabreda historien får adaptiv bildsynkronisering i spannet 60 till 240 Hz.

Alla nya skärmar med G-Sync-stöd

AOC AG273F1G8R3
Asus VG27AQL1A
Dell S2421HGF
Lenovo G24-10
LG 27GN950
LG 32GN50T/32GN500
Samsung 2020 Odyssey G9
Samsung 2020 Odyssey G7
Samsung 2020 Odyssey G7

Visa mer

Drivrutinen Game Ready Driver 451.48 finns att tanka hem via Nvidias webbplats och uppdateringen väger in på 562 MB. I vanlig ordning finns den också tillgänglig genom extramjukvaran Geforce Experience.

Mer om nyheterna i DirectX 12 Ultimate:

Skicka en rättelse
Tack för tipset Oneone, Ragnarok!
4

Huaweis ARM-processor Kunpeng 920 för stationära system prestandatestas

Enligt testaren är ett smidigt Linux-baserat operativsystem ett undantag i en annars synnerligen begränsad ARM-dator. Läs mer

264

Diskutera svalkande godsaker i GlassClockers-tråden

Sommaren är här med besked och i forumet diskuteras glass i alla de former. Vilken är din favorit, och saknas gamla favoriter? Läs mer

20

Intels integrerade Xe-grafik presterar på nivå med Nvidia Geforce MX350

Intels Xe-grafik med 768 grafikenheter och klockfrekvens på 1,3 GHz lyckas också bräcka AMD:s Vega-grafik i "Renoir"-familjen. Läs mer

93

Vad tänker du om EU:s påskyndade rymdsatsningar?

EU växlar upp rymdplanerna för att konkurrera med omvärlden. Föredrar du självständighet eller samarbete på rymdfronten? Läs mer

I samarbete med Asus
38

Missa inte SweClockers uppdaterade guider för stabilt trådlöst nätverk i hela hemmet

Med arbete och studier på distans är nätverk i hemmet extra viktigt, varför SweClockers uppdaterat guiderna med Wifi 6 och Mesh. Läs mer

57

Hur bra koll har du på stora teknikskiften?

Inspirerade av Apples skifte till ARM-processorer vill redaktionen ta tempen på vad medlemmar kan om stora teknikskiften. Läs mer

46

Jonsbo V8 är Mini ITX-chassi med frontmonterad jättefläkt

Genom att tumma på litenheten visar Jonsbo ett Mini ITX-chassi med plats för rejält grafikkort och en 200-millimetersfläkt. Läs mer

I samarbete med Komplett
8

Neonskyltar, 3D-skrivare och kylande chassin kammar hem Kompletts skattjakt

Kompletts somriga skattjakt i "Preppa gamingrummet"-anda är över och nu är en trio vinnare korad. Stort grattis! Läs mer

198

Nytt högre standardpris för spel till Playstation 5 och Xbox Series X

I över ett decennium har priserna för konsolspel varit stabila trots skenande utvecklingskostnader. Snart vankas liten höjning. Läs mer

222

OldClockers – hur använder forumets gamla rävar datorn idag?

I forumet undrar medlemmen OldComputer hur äldre SweC-veteraner använder datorn idag, men även nytillkomna medlemmar är välkomna. Läs mer

55

Horizon Zero Dawn släpps i augusti till PC

Utvecklaren avslöjar även att spelet får upplåst bildfrekvens, förbättrade reflektioner och inbyggt prestandatest. Läs mer

34

Brittiska överhuset manar till reglering av lootlådor

Brittiska politiker menar att lotteriliknande funktioner i spel kan falla under nuvarande lagar gällande hasardspel. Läs mer