Nytt högre standardpris för spel till Playstation 5 och Xbox Series X

Nytt högre standardpris för spel till Playstation 5 och Xbox Series X

I över ett decennium har priserna för konsolspel varit stabila trots skenande utvecklingskostnader. Snart vankas liten höjning.

Att spela dator- och TV-spel har med åren övergått till att vara ett folknöje, och spelindustrin är på många håll större än musik och film tillsammans. I likhet med storfilmer arbetar också många spelstudior med mångmiljonbudget och med ambitioner om storslagna speltitlar, med välskrivna berättelser och enorma världar för spelaren att upptäcka.

De högre produktionskostnaderna till trots är dock branschstandarden för vad konsumenter betalar för spel naglad på samma nivå som för 15 år sedan: 59,99 USD för de mest påkostade titlarna. Nu rapporterar Gamesindustry.biz att utvecklare och utgivare kikar på att höja prissättningen i samband med nästa generations spelkonsoler, där NBA 2K blir först att steget ut på den otestade 69,99 USD-nivån – 10 USD högre än de nu tillgängliga Playstation 4- och Xbox One-utgåvorna.

I samtal med Yoshio Osaki, VD för IDG med mångårig bevakning av spelbranschen, framkommer att den senaste tydliga prishöjningen gjordes i samband med att Microsoft och Sony åren 2005–2006 lanserade Xbox 360 respektive Playstation 3. Sedan dess sägs kostnaden för att utveckla konkurrenskraftiga storspel ha ökat med 200–300 procent, utan att avtryck gjorts på prislappen för konsument.

Enligt Osaki syns inte samma utveckling när det gäller biobiljetter och diverse strömningstjänster, där de förhöjda kostnaderna möts med upphissade prisnivåer. På biofronten exemplifieras med höjning om 39 procent, medan Netflix-prenumerationen är dubbelt så dyr. Ställt mot dessa alternativ är den förestående spelhöjningen relativt blygsam på cirka 17 procent, och detta endast för de mer kvalificerade och påkostade titlarna.

ShawnLayden-1.jpg

Det är andra gången på kort tid som prissituationen för spel berörs, där den tidigare Sony-chefen Shawn Layden i slutet av juni förklarade att dyr spelutveckling inte är hållbart. Layden menar dock att högre spelpriser inte är lösningen, utan att en krympning av spelen är en rimlig väg att gå. Utöver kortare att utvecklingskostnader hamnar i paritet med spelpriser menar Layden att fler spelare får chans att ta del av berättelserna från början till slut.

De nuvarande och kommande generationerna av spelkonsoler kommer att samexistera en tid framöver och spel kommer att släppas till båda, men även till PC. Framtiden får utvisa om de nya konsolerna blir ensamma om dyrare spel under övergångsperioden, eller om höjningen omedelbart spiller över till storspel oavsett plattform.

Källa: Gamesindustry.biz

Hur brukar du resonera kring spelköp och var går din prismässiga smärtgräns? Köper du plusmeny och direkt vid lansering, eller på rea några år senare? Berätta i kommentarstråden!

Skicka en rättelse
30

Avrunda helgen med fredagspanelen!

Jonas har återvänt från semestern och tar tillsammans med Anton plats i studion för att sammanfatta hårdvarusommaren. Läs mer

27

Qualcomms Snapdragon lider av över 400 säkerhetsbrister

Över 400 sårbarheter har upptäckts i Qualcomms Snapdragon, vilka kan komma att påverka fler än 1 miljard mobiltelefoner. Läs mer

24

Intervju: Medlem planar värmespridaren på AMD Ryzen 9 3950X till perfektion

Med 300 nanometers noggrannhet har Simon Penrowe gjort värmespridaren på Ryzen 9 3950X helt plan – världens plattaste processor. Läs mer

24

Samsung Galaxy Book S – först ut med Intel Lakefield

Vi tar en titt på Samsungs nya Galaxy Book S där god batteritid och hybridprocessor från Intel står på menyn. Läs mer

39

Nvidia uppges avtäcka "Ampere" den 9 september

Genom samtal med Nvidias partnertillverkare har Gamersnexus grävt fram datumet för när Geforce RTX 3000-serien har premiär. Läs mer

29

Mate 40 blir Huaweis sista telefon med Kirin

USA:s handelsblockad ser ut att sätta stopp på produktionen av Huaweis egenutvecklade systemkrets Kirin. Läs mer

115

Sony lanserar WH-1000XM4 – fjärde generationens brusreducerande hörlurar

Förbättrad brusreducering, finpolerad komfort och koppling till flera enheter samtidigt står på menyn hos Sonys senaste lurar. Läs mer

10

En studie i felaktiga beslut vid datorbygge och videoproduktion

Äventyret med Ben Eaters datorbyggsats har nått sitt bittra slut. Häng med på den rafflande uppföljningen. Läs mer

73

Förhandsvisning av Samsung Galaxy Note 20 Ultra

Den 21 augusti lanserar Samsung uppdaterade produkter i fyra serier – vi har varit på förhandsvisning.  Läs mer

51

Utvecklingsexemplar av AMD Ryzen "Vermeer" med 16-kärnor når 4,9 GHz

En tidig modell av den kommande topprocessorn vrider återigen upp turbofrekvensen, vilket antyder att AMD siktar på 5 GHz-gränsen. Läs mer

136

Krönika: Amazons påverkan på den svenska marknaden

I ett par år har rykten om Amazons intåg i Sverige cirkulerat. Vår chefredaktör Anton spekulerar i konsekvenserna. Läs mer

63

Intel: "Mobila Comet Lake-H mycket snabbare än AMD Renoir i verkliga tester"

Core i7-10750H är upp till 37 procent snabbare än AMD Ryzen 7 4800H menar Intel, när de visar ett smakprov på "verkliga tester". Läs mer