Motorola uppgraderar vikbara Razr med 5G

Utöver ny hårdvara på insidan och justerad design introducerar Razr 5G även utökad funktionalitet för telefonens främre skärm.

Under fjolåret återvände Motorola till bolagets ikoniska vikbara telefonmärke Razr. Till skillnad från 2004 års original använde 2019 års variant inte en vikbar design med en skärm på telefonens övre halva och en fysisk knappsats på den nedre halvan. Istället användes här Android-marknadens senaste trend i vikbara skärmar som sträcker sig över hela telefonens framsida. Precis som sin föregångare viks Motorola Razr vertikalt på mitten.

MotoRazr5G-1.jpeg
MotoRazr5G-3.jpeg
MotoRazr5G-2.jpeg

Trots det nostalgiska värdet i namnet och designen led fjolårets Razr-modell av vissa tillkortakommanden, vilka inkluderade bland annat svag batteritid, för prisklassen svag processor och en ifrågasatt gångjärnsmekanism för den vikbara designen. Motorola avtäcker nu en uppgraderad variant vid namn Razr 5G som på pappret ser ut att åtgärda merparten av föregångarens bekymmer.

Tillägget i namnet kommer från det faktum att Motorola byter ut föregångarens systemkrets Qualcomm Snapdragon 710 mot syskonet Snapdragon 765G, där snabbare processor- och grafikdel sällskapas av stöd för 5G-anslutningar. Det handlar här om 5G i de lägre frekvensbanden som kollektivt kallas Sub-6 GHz. Batteriet växer också en aning från 2 510 milliamperetimmar (mAh) i föregångaren till 2 800 mAh i årets uppgradering.

Telefonens inre vikbara skärm mäter återigen in på 6,2 tum och även den främre Quick View-skärmen behåller storleken om 2,7 tum. På mjukvarusidan har Motorola dock uppgraderat vad som kan göras på den främre skärmen. Användaren kan interagera med applikationer via kortliknande miniapplikationer, och även använda virtuella tangentbord för att skriva text. Videouppspelning är också möjligt om användaren hellre gör det där än på den inre skärmen.

motorola razr 5G_Gallery Shoot_Interactive QVD (1).jpg
MOTOROLA RAZR 5G_Gallery Shoot_Pocketable Flip Design (2).jpg

Att användaren kan tillbringa mer tid på den mer energieffektiva främre skärmen leder till bättre batteritid än den för moderna telefoner relativt blygsamma batterikapaciteten anger. Kritiken mot gångjärnsmekanismen i första generationens vikbara Razr ska också vara åtgärdad då Motorola reducerat antalet delar i mekanismen, vilket dels ska minska risken för slitage och dels minska det missljud som föregående gångjärnsmekanism genererar.

Enligt Motorolas uppgifter ska gångjärnsmekanismen överleva över 200 000 vikningar, motsvarande 100 vikningar om dagen i fem års tid. Telefonen blir också mer tålig då insidan täcks av ett vattenavstötande lager som skyddar mot spill och stänk, medan det yttre nu bestyckas med ett lager som skyddar bättre mot repor.

En annan komponent som uppgraderas är kameradelen, där föregångarens huvudkamera på 16 megapixlar ersätts med en på 48 megapixlar. Huvudkameran befinner sig på telefonens baksida och stöder även optisk bildstabilisering. Den som istället vill fånga det som befinner sig framför telefonen kan göra det med den inre selfiekameran på 20 megapixlar, vilken exempelvis kan användas för videosamtal på den större inre skärmen.

Motorola Razr 5G släpps i tre färger men i Sverige blir endast alternativet Polished Graphite tillgängligt vid lansering. Ställt mot första generationens Razr sjunker priset en aning, från lanseringspris på 17 990 kronor för föregångaren till 15 990 kronor för 2020 års modell. Lokala lanseringsdatum kommer enligt företagets pressmeddelande vid ett senare tillfälle.

Vad tycker du om förändringarna i Motorola Razr 5G, imponerande steg framåt eller inte nog för att kunna konkurrera med exempelvis Samsung Galaxy Z Flip 5G?

Skicka en rättelse
109

Vissa Geforce RTX 3080 sägs krascha till följd av undermåliga kondensatorer

Referensmaterialet kring Geforce RTX 3080 lämnar viss valfrihet åt tredjepartstillverkare, något som resulterat i problem. Läs mer

382

Helgläsning: Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter

Klockan är slagen för Nvidias Geforce RTX 3090 att äntra scenen, komplett med 24 GB grafikminne och över 10 000 CUDA-kärnor. Läs mer

27

Krönika: Jag ser mörka moln på Google Stadias spelhimmel

I ett september sprängfyllt av tekniknyheter har redaktör Eklöv inte ägnat Googles speltjänst Stadia en tanke på flera veckor. Läs mer

23

Fredagsfokus 4: Produktnamn, 8K och VRAM

Jonas och Anton diskuterar vad som egentligen ligger i ett produktnamn, hur mycket VRAM som behövs och om det är vettigt med 8K. Läs mer

16

Microsoft varnar för att sårbarheten Zerologon utnyttjas aktivt

Den nyligen upptäckta sårbarheten utnyttjas redan aktivt av illasinnade varnar Microsoft, och uppmanar till systemuppdateringar. Läs mer

I samarbete med Razer
19

Missa inte Razers tävling med spelmus, headset och musmatta i potten

Razer utmanar SweClockers medlemmar att knåpa ihop en bärbar dator av valfritt material, och lockar med dubbla vinstpaket. Läs mer

160

AMD: "Radeon RX 6000 blir inte en papperslansering"

AMD-chefen Frank Azor lugnar oroade kunder på Twitter med meddelande om att Radeon RX 6000-serien får god tillgång vid lansering. Läs mer

88

Läsarundersökning: Banners på SweClockers

Banners och reklam är en nödvändighet, men behöver de vara av ondo? Nej tänker vi och vill ha din återkoppling i frågan. Läs mer

47

Tekniken Oodle Texture turbomatar I/O-bandbredden i Playstation 5

Med hjälp av texturkomprimering ska den redan imponerande bandbredden i Playstation 5 kunna nå höjder om galna 17,38 GB/s. Läs mer

Sponsras av Samsung
7

Vill du testa flaggskeppet Samsung Galaxy S20 Ultra 5G? Ansök här!

Fyra fantaster från forumet kommer få tillfälle att testa en av årets mest omtalade telefoner. Missa inte chansen att vara med! Läs mer

56

Amazon lanserar Luna – strömmande speltjänst och plattform

Till skillnad från konkurrenterna är Amazon Luna både en strömmande speltjänst och en plattform för andra spelutgivare. Läs mer

39

LG lovar åtgärda TV-problem med HDMI 2.1 och Geforce RTX 3000

  • TV
  • 2020-09-24

Uppdaterad: LG lovar lösning på rapporterade problem när HDMI 2.1 används med LG:s OLED-TV:s och Nvidias Geforce RTX 3080. Läs mer