Den mest efterlängtade titeln hösten år 2020 stavas förmodligen inte Godfall, men utvecklaren Counterplay Games är inte sena att skaffa sig uppmärksamhet inför lanseringen, vars datum är satt till den 12 november. Som en del i AMD:s videoserie Radeon RX 6000 Partner Showcase lyfts nämligen den stundande titeln och dess AMD-specifika optimeringar fram – där den största ögonbrynshöjaren är mängden grafikminne speltiteln slukar i detaljrika scener.

At 4K resolution using Ultra HD textures, Godfall requires tremendous memory bandwidth to run smoothly. In this intricately detailed scene, we are using 4K × 4K texture sizes and 12 GB of VRAM memory to play at 4K resolution.

Counterplay Games VD Keith Lee lyfter nämligen runt 1:12 in i videon att spelet kräver "enorma mängder minnesbandbredd" och att scenen som demonstreras nyttjar texturstorlekar om "4K × 4K" och "kräver 12 GB grafikminne vid 4K-upplösningar" – en texturmängd som råkar vara 20 procent högre än vad Nvidia utrustat sitt Geforce RTX 3080 med.

AMD själva har något av en historia att utrusta sina grafikkort med stora mängder grafikminne, och toppkorten i kommande serien Radeon RX 6000 blir inget undantag. De hittills utannonserade RX 6800- och 6900-modellerna begåvas nämligen med 16 GB GDDR6-minne, samt 128 MB Infinity Cache, och att en titel utvecklad i samarbete med AMD råkar passa bolagets agenda är ingen direkt högoddsare.

Räcker verkligen 10 GB texturminne, eller kommer det bli en begränsning inom kort likt fallet Godfall?