Resident Evil: Village är det tionde kapitlet i Capcoms zombiefyllda serie och en uppföljare till Resident Evil 7: Biohazard. Huvudkaraktären Ethan Winters står inför nya obehagliga utmaningar och Capcom utlovar överlevnadsskräck kombinerat med ultrarealistisk grafik utvecklat i deras egna spelmotor "RE Engine". Nu släpps systemkraven för PC och av allt att döma är spelet relativt lättdrivet för den som kan tänka sig lägre inställningar eller väljer bort ray tracing.

Komponent

Grundläggande systemkrav (utan ray tracing)

Processor

Intel Core i5-7500
AMD Ryzen 3 1200

Grafikkort

Nvidia Geforce GTX 1050 Ti
AMD Radeon RX 560
4 GB videominne

Primärminne

8 GB

Lagring

Obestämt

Operativsystem

Windows 10 64-bit

DirectX-version

Version 12

De grundläggande systemkraven är inget märkvärdigt och komponenter i mellanklassen klarar att driva spelet förutsatt att upplösning och funktioner som ray tracing stängs av. Med de grundläggande kraven ska en bildfrekvens (FPS) på 60 i upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar gå att uppnå i ett "Performance Mode". Det garanteras dock inte och FPS kan minska vid hög belastning enligt Capcoms produktsida.

Komponent

Rekommenderade systemkrav (utan ray tracing)

Processor

Intel Core i7-8700
AMD Ryzen 5 3600

Grafikkort

Nvidia Geforce GTX 1070
AMD Radeon RX 5700

Primärminne

16 GB

Lagring

Obestämt

Operativsystem

Windows 10 64-bit

DirectX-version

Version 12

De rekommenderade inställningarna är uppdelade i två beroende på om ray tracing används samt vilken upplösning som används. För den som avstår ray tracing, men vill dra upp detaljrikedom och behålla 60 FPS i 1 920 × 1 080 pixlar krävs minst Intel Core i7-8700 eller AMD Ryzen 5 3600 på processorsidan och Nvidia Geforce GTX 1070 eller AMD Radeon RX 5700. Rekommendationen för primärminne ökar även till 16 GB.

Komponent

Rekommenderade systemkrav (med ray tracing)

Processor

Intel Core i7-8700
AMD Ryzen 5 3600

Grafikkort

Nvidia Geforce RTX 2070 (4K/45 FPS)
Nvidia Geforce RTX 3070 (4K/60 FPS)
AMD Radeon RX 6700 XT (4K/45 FPS)
AMD Radeon RX 6800 (4K/45 FPS)
AMD Radeon RX 6900 XT (4K/60 FPS)

Primärminne

16 GB

Lagring

Obestämt

Operativsystem

Windows 10 64-bit, version 2004 eller senare

DirectX-version

Version 12

För att kunna nyttja både ray tracing och driva spelet i högre upplösningar är kravet på processor och primärminne detsamma, men föga förvånande krävs istället ett betydligt kraftigare grafikkort. För att behålla en bildfrekvens på minst 45 FPS vid högre upplösningar med ray tracing krävs minst Turing-baserade RTX 2070 eller Navi-familjens RX 6700 XT. Vid 60 FPS tar kraven steget upp till komponenter från toppsegmentet där minst RTX 3070 eller RX 6900 XT krävs för att pressa upp alla inställningar till max. För ray tracing krävs även version 2004 eller senare av Windows 10.

Resident Evil: Village lanseras den 7 maj och finns att förboka på Steam för PC/Windows. Spelet släpps även till Playstation 5, Playstation 4, Xbox Series X/S, Xbox One och Google Stadia.