Den 18 augusti gick Intel från små korta inlägg på sociala medier till att på allvar börja prata om sina första grafikkort, som förövrigt ska säljas under varumärket Arc. Det blev övergripande genomgångar av arkitekturen Xe-HPG (High Performance Gaming), en motsvarighet till Nvidias Deep Learning Super Sampling (DLSS) och fantasy-osande kodnamn för framtiden.

I svallvågorna av detta gör Intel matiga intervjuer med Digital Foundry och Wccftech, i vilka Intel går in på djupet i flera ämnen. Störst plats i båda intervjuer tar Intels egen motsvarighet till DLSS kallad Xe Super Sampling (XESS). Bland annat ges en djupare inblick i om hur XESS fungerar och att tekniken likt Nvidias DLSS 2.0 inte ska behöva "tränas" för specifika speltitlar.

Intel berör också att XESS ska fungera på konkurrerande grafikkort förutsatt att de har stöd för Shader Model 6.4 och då mer specifikt 8-bitars operationer med instruktionen DP4a. Det innebär Nvidias grafikkort från GTX 1000-serien och senare, samt AMD:s senaste Radeon RX 6000-modeller och framåt. För att på allvar göra XESS till standard för maskininlärning i spel finns också ambitionen om att släppa tekniken fri som öppen källkod.

AI does two things. One is extrapolation where it says 'there's information here, I'm just going to move it forward in some kind of reasonable way'. But it also does hallucination, where you kind of say, I've seen things in the past that are like this. So wouldn't it be great if there was a tree here? You know, this is what AI does and all of that stuff is perfect for games. And there are many, many different applications...

I ett av svaren vågar sig även en Intels Tom Petersen på att spekulera om hur uppskalning från en lägre upplösning till en högre inte är slutdestinationen för maskininlärning i spel. För den som vill veta mer om Intels första grafikkort på över 20 år och XESS rekommenderar vi läsa båda intervjuer!

► Digital Foundry: How Intel Alchemist GPUs and XeSS upscaling will change PC gaming
► Wccftech: The Intel XeSS Interview with Principal Engineer Karthik Vaidyanathan

Vad tror du om Intels kommande grafikkort och vision om ett "DLSS" för all hårdvara oavsett märke?