Spelkonsoler har sedan länge utmärkt sig för sina exklusiva titlar, där kanske framförallt Nintendo och Sony är de som är mest ovilliga att släppa greppet om sina spel. På senare tid har dock Sony svängt rejält i frågan, då flera tidigare Playstation-exklusiva titlar letat sig ut till PC. Bolaget som tidigare sällan portat titlar har nu istället lanserat flera spel till PC, där God of War var sist ut i förra veckan.

Sonys plötsliga nya intresse för PC-marknaden är dock inte endast bolagets egen förtjänst. I en intervju med Gameinformer inför lanseringen av God of War får Cory Barlog, kreativ chef för Sony Santa Monica, frågan om vilken insyn han har i Sonys nya inriktning.

I think it was the collective of studios all over saying this is a really good idea. We should be looking into this. Eventually, I think it reached that tipping point. When we had sent so many suggestion box suggestions that they were like, “I’m tired of hearing all this. Fine, we’ll do this.” It’s a process. We’re still figuring it out as a company and as individual studios how to do this and what the process and strategy will be.

Enligt Barlog var initiativet till en början en gemensam önskan från spelutvecklare från alla Sonys studior. Han menar att de tillsammans nära på tjatade till sig resultatet och beskriver det som att Sony till slut tröttnade på att det konstant efterfrågades. Han tillägger dock att det är en process, där både Sony som företag och varje individuell studio fortfarande arbetar med att lista ut hur de vill göra.

Att det endast skulle bero på tjat från utvecklare är inte helt sannolikt, även om det bidragit till att Sony fått upp ögonen för PC. Att från början ha stöd från bolagets stora spelstudior som Santa Monica och Guerilla Games, som utvecklar Horizon-spelen, har däremot säkerligen spelat en stor roll i övervägandet.

Vilket exklusivt Playstation-spel skulle du vilja se på PC-sidan? Berätta!

Läs mer om Sonys satsningar på PC: