AMD:s grafikarkitektur RDNA 2 finns nu i grafikkort som spänner från det yppersta toppskiktet ned till instegsklassen, där färska Radeon RX 6500 XT hör till sistnämnda segment. Efter besök i SweClockers testlabb står klart att kompromisserna är för många och priset för högt. För den som söker ett relativt plånboksvänligt grafikkort står därför hoppet till Nvidias kommande Geforce RTX 3050, som har pris "från 2 999 kronor" och lansering den 27 januari.

Grafikkortet avtäcktes under CES 2022 och tillverkaren visade då ungefärlig prestanda ställt mot de äldre modellerna Geforce GTX 1650, GTX 1050 Ti och GTX 1050 i några speltitlar. Nu lyfter Nvidia täcket av chockerande siffror som gäller ray tracing-prestandan för nykomlingen – prestandasiffor som jämförs med grafikkort utan hårdvara för att driva ray tracing- och DLSS-funktioner.

Nvidia Ray tracing.jpg

Att grafikkortet inte blir något fartmonster är känt på förhand, men den stora nyheten är att Nvidias marknadsföringsavdelning saknar fingertoppskänsla med jämförelser som ställer bildfrekvens 0 på ena sidan. För den som sparkar igång Minecraft eller Control med ray tracing och DLSS på det kommande kortet, väntar således ett procentuellt prestandalyft som inte är matematiskt definierat. Räknat i bildrutor per sekund (FPS) ska Geforce RTX 3050 mäkta med omkring 65–75 FPS i de båda titlarna.

Jämförelseobjekten Geforce GTX 1650 och GTX 1050 presterar som sagt 0 FPS, men får en ärlig chans med Borderlands 3 som körs med funktioner som samtliga grafikkort stödjer. Genom alla tester är upplösningen 1080p och detaljinställningarna höga. Resultaten i sistnämnda titel visar ökad bildfrekvens från omkring 40 respektive 25 FPS, till någonstans norr om 70 FPS. Oberoende tester får dock utvisa om RTX 3050 är något att satsa på, en ekvation som också innefattar priset. Grundnivån 2 999 kronor kommer med största sannolikhet inte användas för majoriteten av korten.

Källa: Nvidia via Videocardz

Läs mer om grafikkort: