Strömmande tjänster har blivit standard för både musik och film, men på spelfronten är de som tagits fram inte självklara succéer – eller till och med misslyckanden. Däremot går det betydligt bättre för tjänster där ett tilltaget spelbibliotek blir tillgängliga genom en månatlig prenumeration, där Microsofts PC Game Pass respektive Xbox Game Pass har cementerat sina platser på marknaden.

Som namnen på tjänstens två versioner avslöjar är de riktade mot de som spelar på konsol respektive PC/Windows. Nu berättar Xbox-divisionens ansvarige, Phil Spencer, att den förstnämnda marknaden börjar bli mättad. Spencer menar att de helt enkelt nått de flesta konsolägare som är intresserade av en prenumeration och därför ser minskande tillväxt, men på PC/Windows-sidan är tillväxtkurvan allt annat än avtagande.

PC Game Pass subscriptions increased 159% year-over-year, and with cloud gaming, we’re transforming how games are distributed, played and viewed. More than 20 million people have used the service to stream games to date. – Satya Nadella

Det är Videogameschronicle som rapporterar om ett uttalande från Microsofts VD Satya Nadella, som slår fast att intresset för PC Game Pass är stort. Nadella menar att antalet prenumeranter som anslutit under det senaste året är 159 procent fler än förra, men vad det översätts till i antal nya nämns inte. Däremot påpekas att bolagets strömmande speltjänst nu testats av över 20 miljoner personer.

Game Pass as an overall part of our content and services revenue is probably 15 percent. I don’t think it gets bigger than that. I think the overall revenue grows so 15 percent of a bigger number, but we don’t have this future where I think 50–70 percent of our revenue comes from subscriptions. – Phil Spencer

På Xbox Game Pass-sidan bjöd räkenskapsåret 2022 på 28 procent fler prenumeranter, en tydlig nedgång från fjolårets drygt 37 procent. Totalt finns runt 25 miljoner Game Pass-användare och enligt Phil Spencer står dessa prenumeranter för runt 15 procent av intäkterna som kan kopplas till företagets Xbox-avdelning. Han tror inte att Game Pass framöver kommer att svara för en större del av intäkterna, utan att andelen kommer att vara stabil även när intäkterna som helhet växer.

Källa: Videogameschronicle 1, 2