The Inquirer: DRM är en lögn

The Inquirer har publicerat en ledare om Digital Rights Management. Skribenten börjar med iaktagelsen att varenda DRM-teknik och kopieringsskydd hittills har varit ett stort fiasko. Det intressanta med den här texten är att skribenten fortsätter med att de stora mediaföretagen skapar DRM-teknik för att ta pengar från varandra, inte från konsumenterna.

Here is the problem, every DRM infection is unique, patented, copyrighted, copywronged, and DMCAd ad nauseum, They protect their code in every way possible, and make it so you have to get their approval to use it. This is all done under the guise of protecting content, but that is a lie. If you are going to steal content, do you think violating another copyright on the DRM mechanism will make you lose more sleep? Not a chance.

If you are a rival company though, you can't really violate such things and get away with it for long, Sony, MS and most people swiping GPLd code are proof of that. So, you have to license it to play ball, or at least play music and movies. That is the true nature of DRM infections, to keep other big greedy companies out.

Läs texten hos The Inquirer.

Skicka en rättelse
Kommentarer till artikeln

18 debattinlägg

20 ÅR
44

Sista chansen – rösta fram årets produkt!

En prisvärd, en som gör sin sak bäst och ett prestandamonster av rang. Missa inte att lägga in röst – idag är sista chansen! Läs mer

111

Veckans fråga: Importerar du elektronik från utlandet?

Precis som med Googles Pixel-telefoner händer det att teknikprylar aldrig lanseras i Sverige. I veckans fråga undrar vi därför om ni importerar elektronik från utlandet. Läs mer

55

Missa inte veckans quiz om Googles telefoner!

Många telefoner har det blivit genom åren för Google, och även om de inte längre kommer till Sverige finns det en del att minnas tillbaka på. Hur bra koll har du på Google Nexus och Pixel? Läs mer

35

Missa inte Thomas genomgång av FRC och färgdjup på bildskärmar

Färgdjupet är den teoretiska gräns för hur många nyanser skärmen kan alstra, men hur denna gräns nås är något annat i praktiken. Thomas går igenom tekniken FRC och bildskärmars färgdjup. Läs mer

31

Google Stadia stödjer inte mobil uppkoppling

Den strömmade speltjänsten Stadia släpps inom kort, men inledningsvis kan en spelsession inte avnjutas utanför Wifi-nätverk. Läs mer

39

Datum klart för Ryzen Threadripper 3000-lansering

AMD:s mångkärniga Ryzen Threadripper-familj utökas inom kort med en tredje generation. Nu skymtas lanseringsdatum och tre modellnamn. Läs mer

43

Kenneth testar utmärkta spelmusen Xtrfy M4

Låg vikt, utmärkt optisk sensor och bekväm formgivning levererar Xtrfy M4 RGB när den besöker Kenneth i testlabbet. Läs mer

30

Lättsmälta systemkrav för The Outer Worlds

Jämfört med spel som kräver över 100 GB lagringsutrymme och de senaste grafikkorten framstår systemkraven för The Outer Worlds som rena barnleken. Läs mer

I samarbete med Samsung
28

Baka en Galaxy Note10 i helgen och vinn presentkort på valfria datordelar

Vinn valfria datordelar till ett värde av 10 000 kronor genom att vara en mästare i köket. Fram med kaveln, mjölet och äggen, för nu ska det bakas! Läs mer

I samarbete med Asus
10

Testpilot: Asus RT-AX92U ger funktionsrikt mesh-nätverk över Wifi 6

Asus RT-AX92U är en av de första mesh-routrarna Wifi 6-stöd. Testpiloten Björn Endre har satt tänderna i produkter för att se vad detta innebär i praktiken. Läs mer

85

Intel slår sig själva i kampen om högst spelprestanda med Core i9-9900KS

Trots att Intel redan har de högsta klockfrekvenserna med Core i9-9900K går bolaget fram med en ännu vassare modell som skruvar upp överklockningsmarginalen. Läs mer

5

Microsoft säkrar Intel Haswell mot sårbarheter

Tidigare i år avslöjades allvarliga sårbarheter i Intels processorer. Sårbarheterna som kallas MDS åtgärdas nu även för Intels Haswell-processorer via en Windows-uppdatering. Läs mer