Marknadsanalysföretaget Newzoo har nyligen publicerat en rapport som förutspår att den globala spelmarknaden kommer att nå ett värde av 187,7 miljarder dollar under 2024, skriver Gamesindustry.biz.

Siffrorna motsvarar en ökning på 2,1 procent jämfört med föregående år. PC-segmentet förväntas vara en viktig tillväxtdrivare med uppskattade intäkter på 43,2 miljarder dollar – en ökning med 4 procent jämfört med 2023.

Konsolsegmentet spås minska med 1 procent jämfört med föregående år, vilket ändå betyder intäkter på 51,9 miljarder dollar och 28 % av de totala marknadsintäkterna.

Att PC-segmentet förväntas växa samtidigt som konsolsegmentet tar ett steg tillbaka tros bero på en kombination av brist på större speltitlar för konsol samt en ökning av cross platform-spel.

Mobilspelsbranschen fortfarande störst

Trots de uppmuntrande siffrorna för PC-spelsbranschen står den fortfarande för en mindre andel av den totala marknadsintäkten jämfört med mobilspelsindustrin.

Det enorma mobilspelsegmentet förväntas under 2024 generera 92,6 miljarder dollar, alltså nästan hälften av den globala spelmarknadens totala intäkter. Analysföretaget ser dock att det står inför utmaningar på grund av marknadsförändringar.

Utmaningarna handlar bland annat om hur mobilspelsföretagen ska tjäna pengar samtidigt som nya regler kring datainsamling och användarskydd begränsar deras möjligheter.