Enligt den tidigare chefen för Sonys konsolverksamhet i Europa, Chris Deering, är det inte aktieägarnas eller företagens girighet som ligger bakom alla tusentals uppsägningar i spelindustrin 2023 och 2024. Istället handlar det om att hela industrin var för optimistisk och växte för fort under pandemin, samt de stora problem med tillgången som följde.
Chris Deering har intervjuats i ett nytt avsnitt av podcasten My Perfect Console, och delar med sig av sin erfarenhet i branschen, numera som utomstående. Han säger att även om det är ”smärtsamt” så tror han inte att uppsagda spelutvecklare kommer ”fastna i ett liv av fattigdom och begränsningar”.
– [Spelindustrin] är fortfarande het, och det är som med pandemin. Nu måste du fundera ut hur du ska överleva i väntan på bättre tiden. Kör en Uber eller nåt, hitta ett billigt ställe att bo på och lev på stranden ett år.
Att säga att de som har förlorat jobbet under nedskärningar på företag som fortfarande går med vinst kan packa ihop sina liv och flytta till en strand någonstans där levnadskostnader är låga har föga förvånande lett till upprörda kommentarer i branschen.
PC Gamers Joshua Wolens kallar det ”en nivå på avskärmning som bara kan uppnås av direktörsklassen” och Joseph Allen på Tech Raptor skriver att det inte känns som det bästa tillfället att fälla en sådan kommentar. Det brittiska fackförbundet The Game Workers skriver på X att ”utan [facklig sammanslutning] är vi utlämnade åt 'låt dem äta kakor'”.