AMD har lanserat en ny funktion i Adrenalin, företagets inställningsprogram för Radeon. Den heter Variable Graphics Memory (VGM) och som namnet antyder handlar det om att ställa in hur mycket grafikminne som ska vara tillgängligt för grafikkretsen. Det här handlar inte om datorer med fristående grafikkort med eget minne utan datorer med en samlad minnespott för processor och grafikkort.
Inställningen hamnar under Tuning i Performance-fliken i Adrenalin, och användaren kan välja mellan "Default", ”Medium” och ”High”. I AMD:s exempel tillägnar mediuminställningen 8 GB av totalt 32 GB till grafikkretsen, och Windows kommer därmed bara ha 24 GB att jobba med som vanligt arbetsminne.
AMD förklarar att processorer med integrerad grafikkrets normalt bara avsätter 512 MB av minnet till grafikkretsen, men så länge det finns ledigt minne kan ett program som använder mer grafikminne utnyttja det tillgängliga minnet. En del spel och andra program har hårdkodade krav på tillgängligt grafikminne, och andra fungerar sämre om de inte kan roffa åt sig tillräckligt mycket minne.
The Verge har testat ett antal spel och jämfört standardinställningen och VGM inställt på Medium. Resultaten visar att en del titlar tjänar mycket på en garanterad mängd grafikminne, några visar knappt någon skillnad och i några fall ger det tillägnade grafikminnet ett sämre resultat. Control, Cyberpunk 2077, Far Cry 6 och Returnal fick minst 10 procent högre bildhastighet. Borderlands 3, Hitman 3 och Total War: Warhammer 3 visade sänkt prestanda med funktionen aktiverad.
Variable Graphics Memory kommer först till AI 300 ”Strix Point” men kommer säkert rullas ut till fler processorfamiljer med inbyggd Radeon-grafik. Strix Point kommer först till bärbara datorer men lär snart dyka upp även i små stationära mini-PC och kanske även handhållna speldatorer.