Företaget Transgaming har redan släppt sin konverteringsmotor som kallas Cider, vilket låter enklare spel köras på Intel-baserade Macintosh-datorer utan några förändringar till spelens kod. Nvidia har dock hjälpt Transgaming att översätta "high-level shader language" (hlsl)-kod till Cider-motorn vilket gör att man kan mer eller mindre konvertera samtliga Direct 3D-spel till Macintosh-plattformen.

Detta har de gjort med Nvidias Cgfx-gränssnitt (framework) och skall enligt pressmeddelandet fungera mycket bra prestandamässigt.

Vikas Gupta, som är vd på Transgaming, kommenterar:

The collaboration between TransGaming and NVIDIA is an important step for Mac gaming. Our collaborative efforts with Cg provide a sophisticated alternative implementation of Direct3D compatible high level shaders on the Mac; this is important because Microsoft restricts the distribution of Direct3D on non-Microsoft platforms. We look forward to releasing many blockbuster titles this year with Cg

Arbetet med att konvertera spel via Cgfx-gränssnittet har gjort att Transgaming har kunnat göra Cider-motorn mer kompatibel med existerande shadersystem och har gjort att de lärt sig mer om hur man arbetar med shaders i olika miljöer.

Detta är en viktig vinst för Nvidia på grund av en ökande Macintosh-marknaden. Läs pressmeddelandet hos Transgaming.