Artikel om AMD Barcelonas arkitektur

AMD hade regerat prestandasegmentet länge när Intel lanserade sina Core 2 Duo-modeller och återtog platsen med besked. AMD har inte varit overksamma och har utvecklat processorn som går under arbetsnamnet Barcelona. Den skiljer sig mycket från tidigare Athlon64-modeller och verkar rejält mycket snabbare.

Sajten Anandtech har idag publicerat en lång artikel som handlar om arkitekturen bakom Barcelona-proecssorn. Det är AMD:s första processor med fyra kärnor och skiljer sig från Intels modell för fyrkärniga processorer. Det handlar helt enkelt om fyra kärnor på kiselplattan istället för två stycken tvåkärniga kärnor som i Intels fall.

Processorn har 128 kilobyte nivå 1-cache, 512 kilobyte nivå 2-cache per kärna (exklusiv) och kärnorna delar även på 2 megabyte nivå 3-cache. Totalt har processorn 4,5 megabyte cache att jobba med.

Andra optimerar som gjorts till arkitekturen är att AMD har ökat bredden på sse-exeveringsenheterna till 128 bitar, jämfört med 64 bitar på den äldre arkitekturen K8. Detta betyder att sse-kod kommer att gå mycket snabbare på grund av att processorn kan beräkna två stycken 128-bitars sse-instruktioner per klockcykel, dubbelt så mycket som K8-arkitekturen.

Minneskontrollern som sitter integrerad i processorn har också optimerats. Barcelona kommer högst troligen stödja ddr2-800-minnen vid lansering. AMD har delat minneskontrollern från en 128-bitars kontroller till två stycken 64-bitars, vilket gör att de olika kärnorna effektivare kan arbeta med minnet.

Dessa beskrivna optimeringar är endast toppen på isberget, och AMD:s framtid på entusiastmarknaden ser helt plötsligt mycket ljusare ut.

The K8's memory controller made some allowances for preferring reads over writes since they take less time, but in Barcelona the memory controller is far more intelligent. Now, instead of executing writes as soon as they show up, writes are stored in a buffer and once the buffer reaches a preset threshold the controller bursts the writes sequentially. What this avoids is the costly read/write switch penalty, helping improve bandwidth efficiency and reduce latency.

Läs artikeln hos Anandtech.

Kommentarer till artikeln

66 debattinlägg

Skicka en rättelse
54

Fortsatt stort intresse för Geforce RTX 2000-serien hos svenska återförsäljare

SweClockers frågar svenska återförsäljare om försäljningen av Nvidias nya grafikkortserie, och det framgår att intresset fortsatt är stort bland kunderna. Läs mer

33

Intel flyttar tillverkning av kretsar från 14 nanometer till 22 nanometer

Tvärtemot tidigare dementi bekräftas att Intel flyttat åtminstone en kretsdesign från 14 nanometer till äldre 22 nanometer, i ett försök att råda bot på Intels och datorindustrins kapacitetsproblem. Läs mer

38

Eurocom: "Intel Core i9-9900K och i7-9700K har fastlödda värmespridare"

Datortillverkaren Eurocom bekräftar uppgifterna om fastlödda värmespridare för toppmodellerna i Intels kommande familj Coffee Lake Refresh. Intel Core i5-9600K förblir ett frågetecken. Läs mer

25

Gigabyte lanserar prispressade M.2-enheter i UD Pro-serien

Gigabyte tar sikte på prismedvetna datorbyggare med nya M.2-enheter i UD Pro-serien, vilka kommer i storlekarna 128, 256 och 512 GB. Läs mer

13

Nvidia släpper drivrutin för Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Geforce RTX 2080 finns nu tillgängliga att köpa, och Nvidia släpper därför en ny drivrutin med stöd för modellerna samt optimeringar för flera kommande speltitlar. Läs mer

108

Forumet: Behåller du din bokning på RTX-serien?

Med testerna ute är det sanningens minut för alla de som förbokat Geforce RTX 2080 Ti eller RTX 2080. I forumet undrar ClintBeastwood hur läget ser ut. Läs mer

8

Mozilla släpper Firefox Reality – webbläsare anpassad för VR

Mozilla släpper en ny version av sin Firefox, vilken får namnet Firefox Reality och är anpassad för virtuell verklighet. Läs mer

35

SweClockers testar bubbelgum i läskform

LäskBlaskers (eller var det SweLäskers?) är tillbaka för att testa äckliga läskedrycker. Denna gång med smak av bubbelgum! Läs mer

62

Take-Two: "Strömma spel utan fördröjning verklighet inom några år"

Att strömma spel över nätet innebär ofta lång fördröjning och andra problem som drar ned upplevelsen. Enligt Take-Twos VD Strauss Zelnick kommer dock dessa vara lösta inom några år. Läs mer

93

Sony tillkännager Playstation Classic med 20 förinstallerade spel

Efter succéerna Nintendo NES Classic Edition och SNES Classic Edition följer Sony upp med en alldeles egen klassiker, som levereras med 20 förinstallerade spel. Däribland Final Fantasy VII. Läs mer

23

Test: Silverstone Nightjar NJ450-SXL – fläktlöst nätaggregat i formfaktorn SFX-L

Silverstone äntrar testlabbet med det helt fläktlösa nätaggregatet Nightjar NJ450-SXL, som ska erbjuda en knäpptyst upplevelse i formfaktorn SFX-L för ultrakompakta byggen. Läs mer