Microsoft har släppt en förhandstitt på Direct3d 10.1 vilket även inkluderar Xaudio 2. Denna förhandstitt kräver dock Windows Vista med servicepack 1 betan som bara kommer vara tillgänglig via Microsofts MSDN när det är klart för beta-testning. Mjukvaruutvecklarversionen i Augusti av Direct X som har dessa nya funktioner väger in på 468 megabyte.

Man kan läsa följande på Microsofts webbplats: "Direct3D 10.1 is an incremental, side-by-side update to Direct3D 10.0 that provides a series of new rendering features that will be available in an upcoming generation of graphics hardware."

Direct X 10.1 har även shadermodell 4.1 vilket erbjuder några nyheter och fördelar jämfört med version 4.0. Den största nyheten är dock Xaudio 2 vilket har flerkanalsljud och surround-effekter där man kan ställa in exempelvis ljudnivå per ljudkanal. Ljud-api:n stödjer flera kärnor vilket säkerligen ger lite extra prestanda i spel som använder surround-ljud och liknande.

Direct X 10.1 kommer inte släppas än på ett tag. Lite mer information om Xaudio 2 finns hos Microsoft. Följande kan man läsa på Microsofts sajt:

XAudio 2 is a new low-level, cross-platform audio API under development for Xbox 360 and Windows. XAudio 2, like its predecessors XAudio (Xbox 360) and DirectSound (Windows), provides the signal processing and mixing foundation used by games for their audio processing. On Windows, it is the first significant change in Microsoft’s low-level game audio API’s in more than 7 years! Therefore, for Windows game developers it is the long-awaited replacement for DirectSound.