Id Software tillkännagav Tech 5-motorn den 11 juni och demostrerade då delar av motorn på en Mac under Mac OS X. Detta dels för att visa att kommande spel skulle dyka upp till Mac OS X, men också för att visa att motorn Tech5 kommer att fungera under många plattformar.

Nu på Quakecon visade Id Software upp ett demo på Tech5-motorn paralellt på monitorer som var kopplade till en Mac, PC, Xbox 360 samt Playstation 3. John Carmack förklarar hur Rage kom till:

After DOOM 3, we moved on internally to something we tentatively called, "Darkness", it was going to be another dark, creepy survival horror game. It was going to be cool -- stuck on an island, doing some interesting things. But we eventually reached a point where we said, "Do we really want to do another dark id game?"

Id Software har även släppt ett demo på spelet Rage. Detta demo använder sig av Tech5-motorn samt texturer som mäter 2000x2000 "Megatexturing" utan några som helst problem med att bibehålla prestandan. Det hela funkar med ett nyutvecklat system som heter "paged virtual texture system" som delvis kan ses i spelet Enemy Territory.

Tech5-motorn innehåller inga Direct X 10-delar och består troligen främst av modifierad Opengl 2.1-kod med mängder av "extensions".

En trailer kan ses hos IGN.