Hur mycket prestanda ger shader-processorer?

Det var en tid sedan de första grafikkorten med förenade shader-processorer dök upp på markanden. Men hur effektiva är dessa shader-processorer och behöver man verkligen så många som exempelvis 128?

I skrivande stund har Nvidias Geforce 8800 GTX-baserade grafikkort 128 förenade shader-processorer. Dessa var tidigare uppdelade i två kategorier: vertex och pixel-shader. Sedan dessa delar blev till en del har även geometri-shader dykt upp.

Men behövs verkligen alla dessa shader-enheter för att man skall kunna köra höga upplösningar med ögongodis på i spel? Detta har Alexei Berillo hos Digit-Life undersökt och via programmet Rivatuner har han stängt av ett visst antal shader-processorer och sedan prestandatestat hur mycket man förlorar genom att stänga av dem.

It was very interesting to see the real difference in their performance with different numbers of units that execute vertex and pixel shaders in the existing games. This analysis will also help us evaluate the effect of shader performance on rendering speed, and how much texture and fill rates limit modern games.

Läs artikeln hos Digit-Life.

Resultatet var mycket intressant. Exempelvis tjänar man nästan ingenting från 64 till 128 shaderenheter i spelet Stalker: Shadow of Chernobyl med en upplösning om 1600x1200 och 16 gångers anisotropisk filtrering. Men i det nysläppta spelet Company of Heroes ser man en markant skillnad i 1600x1200 med 4 gångers kantutjämning och 16 gångers anisotropisk filtrering.

Kommentarer till artikeln

21 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

AMD: "Tillverkning på 7 nanometer sker hos både Globalfoundries och TSMC"

Nästa stora tillverkningstekniska steg för AMD blir 7 nanometer, och nu bekräftar företaget att de anlitar Globalfoundries och TSMC för detta. Läs mer

6

Intel bekräftar nya styrkretsarna Z390 och X399

I en uppdateringslogg för sin mjukvara Rapid Storage Technology avslöjar Intel två nya styrkretsar, varav en är den hittills okända X399 som blir uppföljare till X299. Läs mer

26

Lägre priser på grafikkort att vänta till följd av sjunkande försäljning i april

Efter rekordåret 2017 hävdar nu branschkällor att taiwanesiska partnertillverkare drastiskt minskat leveranserna av grafikkort under april månad, vilket kan resultera i lägre priser. Läs mer

11

Corsair intar marknaden för spelskärmar

I en jobbannons avslöjas att Corsair planerar att ge sig in på marknaden för spelskärmar, och att de söker en ny produktchef för området. Läs mer

11

Forumet: Minnesguide för AMD Ryzen

Att få ut det mesta av Ryzen kräver minnen i höga hastigheter med tighta timings, men att veta hur detta ska optimeras är ingen självklarhet. "tellus82" går igenom grunderna och samlar länkar i forumet! Läs mer

39

AMD Zen-arkitekten Jim Keller går över till Intel

Efter fjolårets rekrytering av AMD:s grafikchef Raja Koduri framgår uppgifter om att Intel rekryterar Jim Keller, som ledde utvecklingen av arkitekturen Zen. Läs mer

28

AMD:s intäkter skjuter i höjden Q1 2018 och rapporterar positivt rörelseresultat

Att lyckan vänt för AMD är tydligt när bolaget presenterar resultaten för årets första kvartal, där divisionen för processorer och grafikkort drog in nästan dubbelt så mycket som Q1 2017. Läs mer

I samarbete med HP Store
56

Quiz: Om datortillverkaren HP

I samarbete med HP Store bjuder vi på ett onsdagsquiz om denna anrika datortillverkare. Vad kan du om HP och dess historia? Läs mer

16

Microsoft stänger ned Halo Online-modden Eldewrito

En modd till det numera nedlagda gratisspelet Halo Online stängs nu ned av Microsoft, med anledning av att bolaget måste skydda sitt varumärke. Läs mer

18

Forumet: Nvidia släpper ny drivrutin för Battletech och Frostpunk

Nya spellanseringar innebär i vanlig ordning en ny drivrutin från Nvidia. Har du installerat den? Hur funkar den för dig? Gå in i tråden och diskutera! Läs mer

60

Elsäkerhetsverket varnar för laddare från e-handelssajten Wish

Myndigheten Elsäkerhetsverket har nu testat tio USB-laddare köpta från webbplatsen Wish, och konstaterat att samtliga har så pass allvarliga brister att de är farliga att använda. Läs mer

10

TSMC går in i produktion på 7 nanometer för nästa generations grafikkort och Iphone

Lagom till lanseringen av Apples nästa generations Iphone inleder TSMC storskalig produktion på 7 nanometer, som dessutom ska användas för högpresterande lösningar som grafikkort. Läs mer