Intel satsar på grafikkort

Det ser ut som att Intel kommer att utmana Nvidia och AMD i prestandagrafiksegmentet i framtiden. Intel är redan världens största grafikkortstillverkare tack vare styrkretsar med integrerad grafik, men när det gäller kraftfullare produkter är det Nvidia och AMD som dominerar. Intel har dock ett ess i skjortärmen.

AMD har i dagarna lanserat en ny styrkrets med integrerad grafik och Intel och Nvidia har sina egna styrkretsar planerade. Dessa styrkretsar kommer visserligen att ha mycket bättre prestanda än tidigare generationer men kretsarna är egentligen inget revolutionerande; nordbryggor med inbyggt grafikkort har vi sett förr.

Till framtiden har både Intel och AMD annorlunda lösningar planerade. Vi vet exempelvis att AMD jobbar på något de kallar för Fusion vilket är processor och grafikprocessor i ett. Även Intels framtida arkitektur Nehalem kommer att bjuda på modeller där grafikkortet är inbyggt i processorn. Intels kodnamn på denna processor är Havendale och lanseringsdatumet är någon gång 2009, kanske till och med december detta år. Enligt Intel kommer integrerad grafik kunna vara flera gånger snabbare om den är inbyggd i processorn.

Att flytta grafikkortet till processorn kommer visserligen att förbättra prestanda men inte tillräckligt för att utmana dedikerade Geforce- och Radeon-grafikkort. Intel jobbar dock på en helt annan produkt. Kodnamnet är Larrabee och trots att Intel har nämnt själva kodnamnet flera gånger sedan 2007 är de mycket hemlighetsfulla om projektet. Vi vet nu att Larrabee är en väldigt parallell processor som kan användas till att möjligt, även grafik.

Mer specifikt är Larrabee en x86-processor med upp till 24 stycken kärnor plus någon form av HyperThreading som ska ge möjlighet att köra fyra trådar per kärna. Dessa kärnor har enligt preliminära uppgifter en klockfrekvens på mellan 1,7 till 2,5 GHz. Varje kärna har en liten L1-cache på 32 kilobyte och alla kärnor delar en L2-cache som kommer att vara 4 eller 6 megabyte stor. Enligt de senaste uppgifterna kommer den här processorn att dra upp till 150 watt så att processorn kommer att sitta på instickskort och inte integrerat på moderkort står klart.

Till skillnad från Nvidias och AMD:s grafikprocessorer är Larrabee en generell processor som kan användas till mer än bara grafik. Det är därför svårt att säga hur den här processorn kommer att stå sig mot dedikerade grafikkort, men eventuellt kan den höga klockfrekvensen och det stora antalet kärnor kompensera för specialiseringen hos vanliga grafikprocessorer.

Det står dock klart att Intel kommer att använda produkten till högprestandagrafik och både AMD och Nvidia kommer definitivt att få det hett om öronen framöver. På en spelutvecklarkonferens som Intel deltog i under slutet av februari diskuterade en spelutvecklare att Larrabee lämpar sig till ray-tracing i realtid, något som kräver väldigt mycket prestanda.

Även om Intel lyckas med Larrabee rent tekniskt kommer dock företaget att möta motgångar. Specialiserade grafikprocessorer är väldigt billiga och på pappret ser Larrabee mycket dyr ut, fastän versioner med färre kärnor kommer att lanseras. Konkurrenslagar kan dessutom göra det svårt för Intel att konkurrera i Nvidias och AMD:s segment. Intel har redan problem med EU på grund av sin dominanta position på datormarknaden.

Den första Larrabeeprocessorn kan dyka upp så tidigt som till vintern, men detta kommer att vara exemplar för vetenskapliga beräkningar och andra GPGPU-tillämpningar. Larrabee kommer att dyka upp ordentligt först under 2009-2010. Det ska bli mycket intressant att se hur den här processorn presterar.

Källa: X-bit labs.

Kommentarer till artikeln

37 debattinlägg

Skicka en rättelse
4

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
41

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
35

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

23

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

136

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

7

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

37

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

77

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer

70

The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Ubisofts beslut att hoppa över Steam för lanseringen av The Division 2 var ett lyckat sådant, då spelet redan har fler förbokningar än föregångaren. Läs mer