Stort framsteg för OLED

Utvecklingen av skärmar och displays går relativt långsamt jämfört med annan hårdvara. I decennier använde datorerna CRT-skärmar för att sedan relativt nyligen gå över till LCD-baserade skärmar. Många tillverkare jobbar dock på nya tekniker, exempelvis OLED, som har många fördelar över dagens LCD-teknik. Nu har General Electric tagit fram en ny tillverkningsteknik för OLED som drastiskt minskar kostnaderna.

OLED-skärmar har väldigt många fördelar över dagens LCD och TFT LCD. Först och främst så kräver OLED ingen extern belysning för att fungera utan det är pixlarna själva i en OLED-skärm som lyser. Detta leder till bättre färgåtergivning, lägre strömförbrukning och bättre betraktningsvinkel än dagens LCD-skärmar.

Dessutom kan OLED-pixlar visa färgen svart bättre, och skärmar som använder en sådan display kan tillverkas väldigt tunna. Som om inte det vore nog har OLED-displays även flera gånger snabbare responstid än LCD-skärmar. OLED-tekniken har alltså egenskaper som tilltalar både fotografer, datorspelare och hemmabionördar.

Dessvärre finns det problem också. OLED står för organic light-emitting diode och som namnet antyder använder skärmarna organiska material, kemiska föreningar som innehåller kol. Problemet är att dessa organiska material har relativt kort livslängd. En ordentlig LCD kan överleva i 60 000 timmar eller längre, men de första OLED-teknikerna ger en livslängd på runt 15 000 timmar.

Ett annat stort problem är priset. Teoretiskt har OLED väldigt låga tillverkningskostnader, men hittills har tillverkare haft det svårt att tillverka billiga OLED-skärmar i praktiken. Det stora elektronikföretaget General Electric har nu utvecklat en ny metod som kan göra att tillverkningskostnaderna kan sänkas ”dramatiskt”. Billig tillverkning är ett viktigt steg för att OLED ska börja användas mer. General Electrics tillverkningsmetod går ut på att trycka skärmar på samma sätt som tidningar trycks. Anil Duggal på General Electric sager:

Researchers have long dreamed of making OLEDs using a newspaper-printing like roll-to-roll process. Now we’ve shown that it is possible. Commercial applications in lighting require low manufacturing costs, and this demonstration is a major milestone on our way to developing low cost OLED lighting devices.

I dagsläget är det inte många produkter som använder OLED. Ett känt exempel är den ryska designstudion Art Lebedevs tangentbord Optimus Maximus som har små displayer på varje tangent. Några MP3-spelare använder även OLED, och Sony har även släppt en mindre TV. Samsung jobbar även på att släppa TV-apparater på 31 tum eller större till 2010.

Om General Electrics tillverkningsteknik är så bra som de säger kommer vi förmodligen att se massvis med produkter som använder OLED i framtiden.

Källa: General Electric.

Kommentarer till artikeln

59 debattinlägg

19

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

7

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

49

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

80

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer