AMD är inte imponerade av Nehalem

Fjärde kvartalet lanserar Intel en ny processorarkitektur med kodnamnet Nehalem. Den nya arkitekturen bjuder på en del nyheter för Intel, som inbyggd minneskontroller och en ny generell kommunikationsbuss. AMD är inte imponerade.

Randy Allen som jobbar på AMD:s arbetsstation och serverdivision har kommenterat Nehalem. Han säger att många av Nehalems nyheter inte är nyheter alls utan tekniker som AMD använt i flera år.

Till att börja med använder Nehalem en inbyggd minneskontroller. Tidigare processorer från Intel har minneskontrollern på nordbryggan. Om minnet och processorn kan kommunicera utan det extra steget via nordbryggan kan prestanda öka. AMD är inte imponerade och Allen poängterar att AMD har använt inbyggd minneskontroller sedan 2003.

De kraftfullaste Nehalemprocessorerna kommer att stödja en generell kommunikationsbuss som heter Quickpath Interconnect, eller QPI. Den här bussen kan användas för snabb kommunikation mellan processorer och nordbrygga, eller processor och en annan processor i kraftiga servrar. AMD är inte imponerad här heller. Allen säger att AMD har haft liknande teknik sedan 2006.

Enligt Allen bjuder inte Nehalem på några större nyheter. Han poängterar att serverprocessorer baserade på Barcelona säljs till fler datortillverkare än någonsin. Barcelona, AMD:s senaste processorer i Opteron-serien, har HyperTransport, inbyggd minneskontroller och L3-cache, precis som Nehalem.

On Nehalem, Intel is catching up with what we have. Barcelona is here. It is shipping with the largest number of OEMs we’ve ever had. We have level three cache, we've had integrated memory since 2003 and high speed serial links since 2006. I don‘t think there is anything new here.

Randy Allen passar även på att kommentera Intels flerkärniga processor Larrabee, som kan användas till att bygga kraftfulla grafikkort. Larrabee är Intels försök att utmana både AMD och Nvidia, och de har tidigare talat att processorn är tillräckligt kraftfull att ändra hur spel använder 3D-grafik.

Enligt Allen är Larrabee konstig och kommer att skapa problem för mjukvaruutvecklare. Larrabee kommer att kräva en helt ny utvecklingsmodell som kommer att skapa stora problem.

Intel is not as close to producing Larrabee products as we anticipated, however… it is not x86. This is going to cause problems for software makers. It is a whole different software model which will present big issues.

Under det fjärde kvartalet kommer vi att få se hur Nehalems minneskontrollern står sig mot AMD:s, och om QPI kan utmana HyperTransport.

Källa: The Inquirer.

Kommentarer till artikeln

103 debattinlägg

Skicka en rättelse
5

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

44

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

20

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

79

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

150

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer