Förseningar hos AMD

Tillverkningstekniken hos processorer är viktig ur främst två aspekter, pris och hastighet. Intel gick över till den nya förfinade tekniken för processorer, 45 nanometer, i slutet på förra året. Enligt de senaste uppgifterna kommer AMD att göra det samma först under fjärde kvartalet i år.

Den teknik som processorer tillverkas i är viktig främst av två anledningar. För det första kan man göra processorerna svalare och därigenom höja klockfrekvenserna. För det andra blir processorerna fysiskt mindre vilket leder till att fler enheter får plats på en och samma kiselplatta. Det förstnämnda leder till bättre prestanda och det sistnämnda till lägre priser.

We’ll start the production ramp in the summertime and start to ship products in volume in Q4 2008

Intel började sälja processorer byggda med 45 nanometers-teknik i slutet av förra året och från början var det sagt att AMD skulle göra det samma i mitten av 2008. Nu verkar det däremot som att vissa problem har uppstått och förseningar kommer att ske. Enligt de senaste uppgifterna kommer AMD att börja tillverka 45 nanometer-processorer i mitten av året, men modellerna kommer inte att dyka upp i butikerna förrän i slutet av året.

Redan idag har AMD problem att konkurrera med Intel i segmentet för de mest välpresterande processorerna. Det kommer inte att bli bättre av den här förseningen och Intel kommer även fortsättningsvis att ha den bästa processorn på marknaden, åtminstone fram till och med slutet av året.

This is a delay from the original schedule to start “volume” production by mid-2008, besides it also means that AMD will have uneasy times delivering better products to the market in Q2 and Q3, 2008.

Det blir än mer osäkert med tanke på att AMD enbart har planerat att börja sälja processorer med 45 nanometersteknik i slutet av året, några uppgifter om hur många dessa kommer att vara framgår inte. Om historien upprepar sig från 65 nanometers-introduktionen från AMD kan det dröja ett tag efter den initiala lanseringen innan det finns några större volymer ute till försäljning på marknaden.

We’ll be introducing a new [server] platform architecture later 2009, early 2010

Utöver uppgifter om den nya tillverkningstekniken har AMD också pratat om deras nya arkitektur för server-processorer. Produkten med kodnamnet Montreal är en processor med hela åtta kärnor och skall enligt uppgift finnas till försäljning någon gång i slutet av 2009, alternativt början av 2010.

Källa: X-bit labs.

Kommentarer till artikeln

62 debattinlägg

Skicka en rättelse
19

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

7

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

49

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

80

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer