Därför saknar 3DMark Vantage stöd för DirectX 10.1

Det nya testprogrammet Vantage i 3DMark-serien lanserades så sent som i förrgår, men redan nu har folk börjat ifrågasätta varför det inte har stöd för DirectX 10.1 utan enbart den äldre 10.0-standarden.

3DMark Vantage har endast stöd för den näst nyaste DirectX-versionen 10.0 även om ATI:s alla nuvarande grafikkort klarar av att hantera 10.1-standarden. Då tanken är att Vantage skall finnas på marknaden i flera år verkade det från början som ett konstigt val att inte inkludera stöd för det senaste DirectX.

De inledande rapporterna om att Vantage hade kostat fem miljoner dollar att utveckla ledde snabbt till konspirationsteorier. Det sades att anledningen till avsaknandet av DirectX 10.1 helt enkelt var att Nvidia hade betalt Futuremark för att inte implementera detta, alternativt att ATI inte hade kunnat betala Futuremark för utvecklingskostnaden. Detta sades vara den bakomliggande förklaringen till situationen och med tanke på att Nvidia idag inte har några grafikkort över huvud taget på marknaden med stöd för DirectX 10.1 verkade denna förklaring rimlig.

Enligt en ansvarig på Futuremark är anledningen till avsaknandet av DirectX 10.1-stöd däremot något helt annat. Den största anledningen är att 10.1-versionen släppts så sent i utvecklingsprocessen av Vantage att man helt enkelt inte hann med att utvärdera och implementera det på ett korrekt sätt. Att Nvidia skulle haft en stor roll i att 10.1-stödet saknades dementerades också då alla partners i Futuremark har full insyn i utvecklingsarbetet och får var sin röst inför varje förändring.

As part of creating both PCMark and 3DMark we have a transparency system that allows every change requested to the specification to be seen and commented on by all the members before a change is made and AMD (ATI) participated fully in this process as did all the other members each of whom have an equal say in every decision.

Enligt en av källorna röstade Intel, Nvidia och Aegia antagligen nej till implementeringen av DirectX 10.1, medan AMD, Sapphire och Microsoft troligen röstade ja. Hur övriga deltagare i form av Compal, Dell, Gateway, HP, Velocity Micro Vivante och Qimoda röstade hade de ingen uppfattning om. Klart är dock att något stöd för DirectX 10.1 inte finns idag, och frågan är om det går att implementera via en uppdatering i ett senare skede, eller först kommer i nästa version av 3DMark.

Källa: Fudzilla, 2, TG Daily.

Kommentarer till artikeln

73 debattinlägg

Skicka en rättelse
5

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

44

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

20

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

79

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

150

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer