DX10: 3DMark Vantage

3DMarkVantage 2010-11-08 19-29-25-46.jpg

Egenskap

Värde

Titel

3DMark Vantage

Utvecklare

Futuremark

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

10.0

Lanseringsdatum

2008-04-28

Systemkrav

  • Grafikkort med DirectX 10-stöd

  • Processor med SSE2-stöd

  • 1 GB RAM

När man talar om syntetiska testprogram för spel är det onekligen svårt att inte ta upp långköraren 3DMark. Den finska utvecklaren Futuremark har sedan 1998 släppt en ny version av programvaran i samband med att Microsoft uppdaterar sitt DirectX-bibliotek. I den senaste upplagan 3DMark Vantage är det DirectX 10 som gäller, där shadertunga speltester varvas med processorintensiva fysiktester.

Här används inställningen "Extreme" vilket innebär att programmet körs i upplösningen 1920 x 1200 pixlar med 4x kantutjämning och 16x filtrering.

För att inte ge Nvidia en missvisade fördel avaktiveras stödet för hårdvaruaccelererad PhysX. Det är dessutom värt att notera att det rör sig om ett statiskt testprogram som inte nödvändigtvis representerar verklig spelprestanda.

I den gamla trotjänaren 3DMark Vantage inleder Nvidias nykomling med att springa om det tidigare flaggskeppet Geforce GTX 480 med god marginal. Tittar vi uppåt i fältet ser vi även att det inte är särskilt långt kvar till de Crossfire-kopplade Radeon HD 6850-korten.

När två Geforce GTX 570 kopplas samman i SLI syns åter samma trend. Nvidias nykomling placerar sig en bra bit före åldrande GTX 480, dock är steget upp till storebror GTX 580 stort. Det skiljer cirka 17 procent mellan GTX 570 och GTX 580.