DX11: Metro 2033

metro2.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Metro 2033

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-03-19

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor

  • DirectX 9-kompatibelt grafikkort

  • 1 GB RAM

Metro 2033 baseras på en bok med samma namn skriven av den ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Spelet utspelas i Moskvas tunnelbanor efter att ett kärnvapenkrig gjort marknivån mer eller mindre obeboelig. Spelaren slåss mot både människor och muterade varelser, allt med bländande DirectX 11-grafik och gott om effekter.

Tillsammans med DLC-paketet Ranger Pack lanserade utvecklaren 4A Games ett officiellt prestandatest där en förutbestämd sekvens loopas åtskilliga gånger. Som vanligt används upplösningen 1920 x 1200 pixlar med högsta möjliga detaljnivå och fyra gångers kantutjämning. PhysX samt Depth of Field hålls dock avstängda, det sistnämnda för att inte prestandasiffrorna ska dyka till löjligt låga nivåer.

Metro 2033 är ett extremt tungdrivet spel vilket får merparten av korten att gå ned på knäna. Geforce GTX 560 Ti kan med en mycket liten marginal ta sig förbi Radeon HD 6870. De uppskruvade klockfrekvenserna på Asus-kortet påverkar resultaten i just detta spel väldigt lite.

Nvidia faller dock ännu en gång på att SLI numera skalar sämre än Crossfire, vilket innebär att Radeon HD 6870 kan springa om nykomlingen när flera kort kopplas samman.