Test: Hard Reset

hardreset.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Hard Reset

Utvecklare

Flying Wild Hog

Genre

FPS

DirectX-version

9.0

Lanseringsdatum

2011-09-13

Systemkrav

  • Intel Pentium 4 2,5 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort (512 MB) ur Radeon 3000/Geforce 8000-serien

  • 2 GB RAM

Polska utvecklaren Flying Wild Hogs cyberpunkshooter Hard Reset utspelar sig i en framtid som närmast kan liknas vid Ridley Scotts film Blade Runner. Spelkänslan påminner till en stor del om exempelvis Painkiller och Serious Sam, där rå och hypersnabb action har ställts i främsta rummet. Titeln drivs av Road Hog-motorn, baserad på smått ålderstigna DirectX 9 i grunden. Med uppskruvade inställningar kan dock mjukvaran visa upp en oanad grafisk förmåga, som även får nyare hårdvara att svettas.

För testet används spelets inbyggda benchmarkverktyg, vilket på ett utmärkt sätt presenterar både lägsta, högsta och medelvärde efter avslutat körning.

Med de syntetiska speltesterna bakom oss går vi på de riktiga spelen istället. Hard Reset är en relativt ny titel i vår svit men är intressant då den använder sig av en väldigt tung DirectX 9-baserad motor. Radeon HD 7970 kan dessvärre inte sträcka på benen lika mycket här som det kan i modernare DX11-titlar. Nykomlingen presterar knappa 8 procent snabbare än Geforce GTX 580 men kan åtminstone plocka ut en fördel på runt 35 procent över Radeon HD 6970.

Med dubbla Radeon HD 7970 landar skalningen strax över 67 procent. Det handlar knappast om något övertygande resultat, men tillräckligt för att toppa grafen.

När upplösningen skruvas upp drar Radeon HD 7970 ifrån något och landar nu på en prestandafördel på cirka 12 procent över Geforce GTX 580. Samtidigt ser vi även hur det nya flaggskeppet utpresterar de två Crossfire-kopplade Radeon HD 6870-korten med en viss marginal.

Med mer belastning på grafikprocessorn visar sig Crossfire från sin bästa sida. Skalningen landar på mer eller mindre 100 procent med värdet 86 FPS, 34 procent bättre än Geforce GTX 580 SLI.