Test: Unigine Heaven

unheaven.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Heaven

Utvecklare

Unigine

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2009-10-22

Systemkrav

  • Grafikkort ur Radeon HD 2900- eller Geforce 7000-serien

Unigine Heaven har tidigare varit det enda vedertagna syntetiska testet för DirectX 11. I fokus står komplex geometri tack vare tesselering. Här används upplösningen 1920 x 1080 pixlar med fyra gånger kantutjämning och 16x filtrering. Inställningen för tesselering lämnas på "normal" medan Shaders står på "High".

Tesseleringstunga Heaven har länge gynnat Nvidia med deras överlägsna implementation av tekniken på sina kort, men i och med AMD:s GCN-arkitektur är detta inte fallet längre. Geforce GTX 680 lägger sig dock på en topplacering bland modellerna med en enskild grafikprocessor. Prestandafördelen landar på cirka 10 procent över konkurrenten Radeon HD 7970 samtidigt som det färska Kepler-kortet presterar runt 40 procent bättre än föregångaren Geforce GTX 580.

SLI-skalningen får ändå anses vara godkänd i Heaven med en prestandavinst på cirka 85 procent när ytterligare ett kort läggs till. Prestandafördelen över AMD:s Crossfire-kopplade Radeon HD 7970 uppgår till 6 procent.

När upplösningen skruvas upp tappar Geforce GTX 680 moment något. Nykomlingen ligger nu endast 5 procent över Radeon HD 7970. Kortet ökar dock sitt försprång över föregångaren Geforce GTX 580 där en prestandafördel på hela 45 procent kan utläsas.

SLI-skalningen förbättras något i den högre upplösningen med en prestandavinst på cirka 90 procent när ytterligare ett kort läggs till. Nvidia får dock stå tillbaka för AMD vars Crossfire-teknik återigen visar var skåpet ska stå.