Speltest: Far Cry 3
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Far Cry 3 |
Utvecklare | Ubisoft Montreal |
Genre | Förstapersonsskjutare |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2012-11-30 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Förinställda "High", 2xAA (1920), Förinställda "Medium", 0xAA (1366) |
Från kanadensiska Ubisoft Montreal kommer den tredje delen i Far Cry-sagan, en spelserie som pressat grafikkort till det yttersta i snart tio år. Far Cry 3 återvänder till en tropisk och öppen djungelmiljö, där huvudkaraktären Jason ska rädda vänner med hjälp av av allehanda fordon och vapen.
Miljöerna renderas i bländande DirectX 11, med stöd för bland annat tekniker som tesselering, avancerad ljussättning och rejäl kantutjämning. SweClockers testslinga är en repeterbar spelsekvens där huvudkaraktären åker med i en bil, med bland annat djungel, vatten, djur och rök synligt i perioder.
När Far Cry 3 körs i hög upplösning är det jämnt fält mellan de moderna fyrkärniga processorerna från Intel. De nya Haswell-modellerna tillför ingen nämnvärd prestandavinst över sina föregångare, men presterar ett något bättre minimum värde än AMD:s FX-8350.
Med upplösningen och detaljnivån nedskruvad flyttas återigen belastningen från grafikkortet till processorn. I det här fallet verkar Hyperthreading vara en nackdel och istället ser vi den billigare Haswell-modellen Core i5-4670K i toppen med en prestandafördel på 4 procent över föregående års Core i5-3570K.
Flaggskeppet Core i7-4770K landar alldeles strax bakom och presterar i princip likvärdigt med föregångaren Core i7-3770K. Modellen plockar även ut en prestandafördel på nästan 40 procent över AMD:s FX-8350.