Speltest: Bioshock Infinite

Egenskap

Värde

Titel

Bioshock Infinite

Utvecklare

Irrational Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-03-26

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "Ultra" (1920), Förinställda "High" (1366)

I Bioshock Infinite tar spelaren rollen som Booker DeWitt, tidigare Pinkerton-agent med uppdrag att leta reda på och hämta den unga flickan Elizabeth. Ärendet komplicerat en smula av att hon befinner sig i Columbia, en flygande stad sedan länge försvunnen bland molnen.

Senaste Bioshock renderas med grafikmotorn Unreal Engine 3, med stöd för bland annat avancerade DX11-effekter. Som grädde på moset ingår även ett separat verktyg för prestandatester, vilket gör det till en barnlek att plocka hem rätt siffror.

Siffrorna från Bioshock Infinite i hög upplösning påminner mycket om de vi såg hos Battlefield 3, det vill säga väldigt jämna. Grafikkortet är här en klar flaskhals och de nya Haswell-processorerna faller in i ledet och presterar likvärdigt med både Ivy Bridge och Sandy Bridge.

Genom att sänka upplösningen och flytta belastningen till processorn försvinner flaskhalsen från det övre testet. I toppen ser vi Core i7-4770K med en prestendafördel på knappa 4 procent över föregångaren Core i7-3770K. Vidare presterar Core i5-4670K 8 procent bättre än Core i5-3570K samt 29 procent bättre än AMD:s FX-8350.