Integrerad grafik: The Elder Scrolls V: Skyrim

Egenskap

Värde

Titel

The Elder Scrolls V: Skyrim

Utvecklare

Bethesda Softworks

Genre

RPG

DirectX-version

9.0

Lanseringsdatum

2011-11-11

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor på minst 2,0 GHz

  • DirectX 9-kompatibelt grafikkort

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "Medium", 2xAA (upplösning varierar)

I den femte installationen av populära Elder Scrolls-serien fortsätter äventyret i Tamriel och utvecklaren Bethesda tar denna gång historien till den hittills outforskade provinsen Skyrim. Med egenutvecklade grafikmotorn Creation Engine under huven bjuder spelet på storslaget öppna miljöer tillsammans med karaktärsmodeller som får föregångarna att blekna.

Prestandan i Skyrim mäts med hjälp av programvaran Fraps under en skogspromenad utanför staden Riften.

I grafiksköna Skyrim är skillnaderna större. Intel Core i7-4770K och Core i5-4670K drar ifrån de Ivy Bridge-baserade processorerna, särskilt när det kommer till den lägre upplösningen och de lägsta uppmätta bildfrekvenserna. I flera fall handlar det om 50–60 procent högre prestanda än föregångarna.

AMD:s grafikdelar drar dock det längsta strået och faktum kvarstår: Intel HD Graphics 4600 är ingen höjdare på spel av det tyngre slaget och duger inte för en fullgod spelupplevelse i 1080p.

När upplösningen skruvas ner kan de nya Haswell-modellerna dra ifrån ytterligare. HD Graphics 4600 i Core i7-4770K plockar ut drygt 64 procent bättre prestanda än HD Graphics 4000 hos Core i7-3770K. Intel ligger dock fortfarande hopplöst efter AMD – A10-5800K pumpar ut 96 procent fler bildrutor per sekund än Core i7-4770K.