Integrerad grafik: Civilization V
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Civilization V |
Utvecklare | Firaxis |
Genre | Turbaserat strategispel |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2010-09-21 |
Systemkrav |
|
Testinställningar |
Sid Meiers Civilization har alltid varit något av en heliga graal för riktiga skrivbordshärskare, och det femte spelet i serien är knappast något undantag. Den här gången sker världserövrandet med DirectX 11-grafik samt ordentligt stöd för flera processorkärnor.
Civilization V är CPU-tungt och gillar Intels processorer, något som dock inte märks när integrerad grafik står på tapeten. De färska AMD-modellerna hamnar på välbekanta positioner i toppen, mer än 50 procent snabbare än Intel Haswell och mångfalt bättre presterande mot Core i3-3220.
Med upplösningen sänkt förändras inte den inbärdes ordningen nämnvärt. De båda AMD-modellerna producerar för titeln högst spelbara värden strax över 40 FPS, samtidigt som Intel-modellerna hamnar synbart på efterkälken.