Test: Rendering och GPGPU

Att få grepp beräkningsprestanda är inte helt lätt, då användare som verkligen jobbar med GPGPU oftast har specialskrivna och svårtestade mjukvaror. Tillämpningarna för vanliga användare är förhållandevis få, där dessutom kompatibilitetsproblem mellan tillverkarna ytterligare försvårar direkta jämförelser.

blender.png

SweClockers har samlat ett antal syntetiska och mer verklighetsbaserade mjukvaror för att sätta grafikkorten på prov. Observera att resultaten får tas för vad de är – en samling siffror för specifika program, ingen global sanning. Med mer optimerade mjukvaror och bättre drivrutiner kan mycket hända.

AMD:s nya flaggskepp verkar bli ett kort att räkna med när det ska vikas proteiner i Folding@home. Radeon R9 290X landar här cirka 8 procent bättre till än Nvidias Geforce GTX 780 och är även uppe och nosar på Geforce GTX Titan.

Raytrace-testet i OpenCL-baserade Compubench CL gillar AMD:s grafikkort och den nya grafikkretsen Hawaii likaså. Radeon R9 290X fullkomligt utklassar resten av fältet och tar en betryggande förstaplats. Modellen presterar cirka 69 procent bättre än Geforce GTX 780 och 32 procent bättre än Radeon HD 7970 GHz Edition.

I populära Civilization V ser det dock inte lika ljust ut för AMD:s nykomling. Radeon R9 290X landar här strax bakom Geforce GTX 780 och faktum är att föregångare Radeon HD 7970 GHz Edition uppvisar nästan 12 procent bättre siffror. Resultatet kan antagligen härledas till någon bristande optimering på mjukvarunivå.