Test: Hitman: Absolution

Egenskap

Värde

Titel

Hitman: Absolution

Utvecklare

IO Interactive

Genre

Tredjepersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-11-20

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo/AMD Athlon64 X2 på 2,0 GHz

  • Radeon HD 2600 XT/Geforce GT 210

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultra, 8× MSAA, 16× AF (upplösning varierar)

Agent 47 är tillbaka, den här gången med en tonårsflicka i släptåg och fler fiender än någonsin. Fokus ligger som vanligt på överlagda attacker i det tysta, där miljö och smygande attacker används för att överraska inte ont anande.

Förutom nya uppdrag och en färsk berättelse bjuder Hitman: Absolution på en uppdaterad grafikmotor med DirectX 11-stöd. Spelet har dessutom ett inbyggt testläge, vilket underlättar för att få samma sekvens om och om igen.

Segertåget fortsätter i Hitman: Absolution där AMD:s nykomling presenterar nästan 11 procent bättre resultat än Nvidias Geforce GTX 780. Vidare presterar även Radeon R9 290 dryga 6 procent bättre än flaggskeppet Geforce GTX Titan. Storebror Radeon R9 290X presterar i sin tur knappa 6 procent över Radeon R9 290.

I den höga upplösningen kan AMD dra ifrån ytterligare och Radeon R9 290 presterar här hela 17 procent bättre än Geforce GTX 780 samt 10 procent bättre än Geforce GTX Titan. Storebror Radeon R9 290X ökar här på sitt försprång över lillebror och presterar uppvisar cirka 10 procent bättre prestandaresultat.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

hitman_290.png
780_hitman.png

Vid en första anblick ser grafen för renderingstider helt katastrofal ut i Hitman: Absolution. Här stämmer dock återigen inte mätningarna tidigt i pipelinen med det subjektiva slutresultatet.

När vi jämför de Radeon- och Geforce-utrustade testsystemen bredvid varandra upplevs båda som lika följsamma. Det är med andra ord uppenbart att drivrutinerna slätar ut upplevelsen senare i renderingsprocessen och maskerar ojämnheterna för användaren.