Test: Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-03-05

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 1,86 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 2600XT, Geforce 8400

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultimate, 2× SSAA, 16× AF (upplösning varierar)

I amerikanska Crystal Dynamics "omstart" av den populära spelserien Tomb Raider får vi följa med gravplundraren Lara Croft till den mystiska ön Yamatai utanför Japan. Nytt denna gång är en mer öppen spelvärld till skillnad från föregångarnas mer linjära uppbyggnad, samt en kraftigt förbättrad grafikmotor med stöd för bland annat AMD:s hårteknik TressFX.

Spelet erbjuder trevligt nog en inbyggd benchmarkfunktion som vi gladeligen använder oss av. Respektive upplösning körs med förinställda grafikinställningen "Ultimate" tillsammans 2 gångers kantutjämning och 16 gångers filtrering. TressFX lämnas dock avaktiverat på grund av den rejäla prestandasmäll tekniken orsakar.

AMD fortsätter att presentera fina siffror när vi rör oss vidare mot den senaste inkarnationen av Tomb Raider. Nykomlingen Radeon R9 290 presterar här hela 17 procent bättre än konkurrenten Nvidias Geforce GTX 780 samtidigt som det även lyckas utprestera flaggskeppet Geforce GTX Titan med nästan 6 procent. Kikar vi uppåt i fältet återfinner vi storebror Radeon R9 290X med cirka 3 procent bättre prestanda än Radeon R9 290.

Återigen ser vi hur marginalerna mellan kortet minskar när upplösningen skruvas upp. Radeon R9 290 klarar dock fortfarande av att hålla sig ovanför Geforce GTX 780, denna gång med en prestandafördel på cirka 9 procent. Kortet får dock anse sig besegrat av Geforce GTX Titan med minsta möjliga marginal samtidigt som storebror Radeon R9 290X uppvisar en prestandafördel på nästan 10 procent över det billigare Radeon R9 290.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

tomb_290.png
780_tomb.png

Även i Tomb Raider uppmäter vi fina renderingstider tillsammans med Radeon R9 290, där endast ett fåtal minimala hack kan urskiljas i grafen. Den subjektiva upplevelsen är i princip fläckfri med bra flyt utan tillstymmelse till hack.