Latens och andra signaler

Några problem kan vi ana bara genom att ögna igenom den pdf-baserade handboken. Det finns tillfällen då du inte vill eller kan köra full upplösning utan måste kliva ned i storlek på pixelmatrisen. Detta är inte så lätt som det låter med Ultrasharp UP2414Q.

Handboken listar till exempel inte 16:9-proportionella pixelmatriser som 2560×1440 eller 1920×1080 pixlar. Istället hanterar UP2414Q 16:10-format som 2560×1600 och 1920×1200 pixlar, vilket innebär förvrängda proportioner eller att du kör med svart maskning på sidorna. Detta är egentligen för denna skärm ”fel” sorts pixelmatriser. Försöker vi kliva runt detta och addera egna upplösningar (via Nividias drivrutiner) som just 2560 × 1440 eller 1920 × 1080 pixlar fungerar det rätt och slätt inte.

dell_up2414Q_resolution.png

Däremot kan vi få till 1920×1080 pixlar vid 60 Hz via HDMI (ej möjligt genom Displayport) genom att ställa om grafikkortet till skicka en HDTV/1080p-signal till skärmen. Bortsett från de vanliga suckarna när AMD vill köra underscan på 1080p och skickar bilden nedskalad med svarta kanter runt om (ställ Catalyst Center i avancerat läge, ändra under My Digital Flatpanels, Scaling options) kommer bilden med kraftiga skalningsartefakter.

Saknar 1:1-upskalning av 1920 × 1080 pixlar

UP2414Q skalar om bilden på sitt eget sätt och det ser för sabla illa ut med märkliga skuggor på text och grafik. Lösningen där var att ändra till RGB-signal så att inte grafikkortet skickar digital komponentvideo, alltså YCbCr-signal. Men det är fortfarande en skalning igång som mjukar upp bilden. Vi lyckas inte hitta något sätt att få 1920 × 1080 att återges utan uppskalning (där alltså fyra pixlar jobbar som en enda pixel) och alternativet för ”Aspect Ratio” som ger oss ett 1:1-alternativ sätter istället 1920 × 1080 pixlar som en A5-stor bild utnyttjandes en 1/4-del av ytan mitt på skärmen.

dell_up2414Q_1080p_upscale_YCbCr.jpg

1080p och YCbCr-signal via HDMI

dell_up2414Q_1080p_upscale_RGB.jpg

1080p och RGB-signal via HDMI

(Att det skiljer sig i färger mellan bilderna handlar om moaré från kamerans sensor)

Varför vill man köra 1920 × 1080 pixlar på denna skärm? Tja, det är det största proportionella formatet av icke-4K-upplösning som skärmen accepterar, lämpligt ifall du någon gång vill dra till lite spel till exempel. 1920 × 1080 är också precis en fjärdedel av 3840 × 2160 och därmed kan du förhoppningsvis få en pixelmappad och icke-skalad bild. Men inte här.

Hög latens – ingen gamingskärm

Hade du planer på att spela spel med skärmen så fungerar det givetvis, men du får dras med svårigheten att få till rätt proportioner eller köra 1920 × 1080 via HDMI. Skulle du nu (eller i framtiden) få tag på ett spel och grafikkort som kan drivas som 3840 × 2160 pixlar i 60 Hz har du fortfarande problem med att UP2414Q har en ovanligt hög latens, input-lag, på ungefär 60 millisekunder. För actionbetonade och reaktionssnabba spel är det helt enkelt lite för mycket.

Observera att vi endast kan mäta latens jämfört med en CRT och därför är begränsad till uppskalad bild och 1920 × 1080 pixlar. Detta kan ge högre latens jämfört med att köra 3840 × 2160 pixlar direkt till skärmen.

Svaret på den frågan är att ställa om UP2414Q till att köra 1:1-förhållande för 1920×1080 pixlar (och alltså endast utnyttja en fjärdedel av skärmytan) vilket också tar ned latensen till strax under 40 ms. Ultrasharp UP2414Q behöver alltså kring 20 ms för att skala om bilden, en beräkning som borde gå betydligt snabbare ifall skärmen kunde hantera 1920 × 1080 pixlar med fullstor 1:1-uppskalning.

Responstiden enligt testbilder strax över 10 millisekunder. Det tar alltså ungefär 10 millisekunder för kristallerna att vrida sig från helt släckta till fullt ljusgenomsläpp. Tämligen normalt för en skärm som inte vänder sig till spelare.