Test: Thief

Egenskap

Värde

Titel

Thief

Genre

Stealth

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-02-25

Systemkrav

  • Två- eller fyrkärnig processor med "hög prestanda"

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce GTS 250

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Very High, FXAA, 8× AF (Upplösning varierar)

Senaste delen i välrenomerade serien Thief väljer att i någon mån börja om från början, precis som för bland annat Tomb Raider. Användaren är mästertjuven Garret, som med allehanda knep ska smyga utan att synas i skuggorna. Förutom ny spelmekanik bjuds även på en färsk grafikmotor med stöd för bland annat DirectX 11 och AMD Mantle, samt inte minst en inbyggd testfunktion.

När vi kommer till det sista speltestet Thief är det Geforce GTX 900-serien som visar var skåpet ska stå. Flaggskeppet Geforce GTX 980 tar en betryggande förstaplats och utpresterar Geforce GTX 780 Ti med dryga 9 procent. I jämförelse med AMD:s Radeon R9 290X presterar nykomlingen hela 21 procent bättre.

Geforce GTX 970 visar även det framfötterna i detta spel och presenterar ungefär 6 procent bättre resultat än Radeon R9 290X. Vidare presterar lillebror Maxwell dryga 16 procent bättre än Geforce GTX 780 samtidigt som det fabriksöverklockade Strix-kortet från Asus kan avnjuta 3 procent högre prestanda än sitt oklockade dito.

När upplösningen skruvas upp ökar Geforce GTX 980 sin ledning något mot Geforce GTX 780 Ti och landar ungefär 10 procent bättre än det föregående flaggskeppet. AMD:s Radeon R9 290X knappar dock in något och skillnaden till Nvidias nya värsting minskar till ungefär 17 procent.

Även Geforce GTX 970 tappar något gentemot AMD och lägger sig på exakt samma resultat som konkurrerande modellen Radeon R9 290X. I jämförelse med Geforce GTX 780 presterar kortet nästan 15 procent bättre, medan Asus fabriksöverklockade Strix-kort uppvisar ungefär 2 procent högre prestanda än ett oklockat Geforce GTX 970.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

thief_980.png
thief_290x.png
thief_780ti.png

För Thief är det inga konstigheter. Grafen är jämn och fin samtidigt som det subjektiva flytet är utmärkt.