Test: Anno 2070

Egenskap

Värde

Titel

Anno 2070

Utvecklare

Related Designs

Genre

RTS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-11-17

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,0 GHz eller motsvarande

  • Grafikkort (512 MB) med stöd för DirectX 9.0C

  • 2 GB RAM

Testinställningar

High, AA aktiverat, 16× AF (upplösning varierar)

Med Anno 2070 tar Related Designs sin historiska spelserie in i framtiden. Titeln utspelar sig efter att polarisarna smält och översvämmat stora delar av världen. I vad som närmast kan liknas en kombinerad RTS och stadsbyggarsimulator tar spelaren kontroll över en av tre fraktioner med målet att dominera de få landsmassor finns kvar. Spelets grafikmotor har putsats upp från föregångarna och har numera DirectX 11-stöd som ger en helt klart vassare visuell upplevelse.

För prestandamätningen används introduktionen till första uppdraget i spelets demoversion, där mängder av realtidsrenderade objekt sätter ordentlig press på systemet.

I Anno 2070 tar Geforce GTX 980 återigen ledningen och presenterar en prestandafördel på cirka 7 procent över Geforce GTX 780 Ti. Vidare uppvisar även Nvidias nya flaggskepp ungefär 15 procent bättre prestanda än Radeon R9 290X.

Det billigare Geforce GTX 970 landar med minsta möjliga marginal alldeles strax bakom Radeon R9 290X samtidigt som det utpresterar Geforce GTX 780 med 13 procent. De förhöjda klockfrekvenserna hos Asus Strix-kort ger modellen en prestandaskjuts på dryga 4 procent vilket räcker till för att ta det förbi AMD:s Radeon R9 290X.

Med upplösningen uppskruvad minskar återigen marginalerna. Geforce GTX 980 presterar här dryga 6 procent bättre än Geforce GTX 780 Ti samt 8 procent bättre än Radeon R9 290X.

Geforce GTX 970 tappar mark mot Radeon R9 290X i den högre upplösningen och besegras av konkurrenten med cirka 9 procent. I jämförelse med Geforce GTX 780 uppvisar nykomlingen ungefär 14 procent bättre prestanda medan Asus Strix-kort ligger ungefär 3 procent över sitt oklockade dito.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

anno_980.png
anno_290x.png
anno_780ti.png

Sekvensen för Anno 2070 bjuder på några tydliga hack, men mellan dessa är upplevelsen subjektivt mjuk. Skillnaden mot Radeon R9 290X är noterbar – flytet med AMD-kortet känns helt enkelt inte lika bra.