Test: Thief

Egenskap

Värde

Titel

Thief

Genre

Stealth

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-02-25

Systemkrav

  • Två- eller fyrkärnig processor med "hög prestanda"

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce GTS 250

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Very High, FXAA, 8× AF (Upplösning varierar)

Senaste delen i välrenomerade serien Thief väljer att i någon mån börja om från början, precis som för bland annat Tomb Raider. Användaren är mästertjuven Garret, som med allehanda knep ska smyga utan att synas i skuggorna. Förutom ny spelmekanik bjuds även på en färsk grafikmotor med stöd för bland annat DirectX 11 och AMD Mantle, samt inte minst en inbyggd testfunktion.

När vi anländer vid det sista speltestet Thief tar Nvidias färsking plats i mitten av tabellen med drygt 14 procent bättre prestanda än föregångaren Geforce GTX 760. AMD:s Radeon R9 280 fortsätter dock prestera bättre än Geforce GTX 960, med undantag för de fabriksöverklockade korten från Gigabyte och Asus som tar en minimal vinst.

I den högre upplösningen tappar Geforce GTX 960 återigen prestanda och ligger nu endast 7 procent över föregångaren Geforce GTX 760. Radeon R9 280 erbjuder här nästan 17 procent bättre prestanda än Nvidias nykomling, medan partnertillverkarnas fabriksöverklockade kort inte räcker till för att göra någon meningsfull skillnad i tabellen.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

960_thief.png

Grafen som presenteras vid mätning av renderingstider under vår Thief-slinga är bitvis ganska taggig. Under vår subjektiva bedömning av sekvensen märks detta dock inte av utan allt rullar på som det ska.