Test: Futuremark 3DMark, Unigine Valley

Även om prestandasiffror från riktiga spel alltid är mer relevant finns ett stort intresse för syntetiska tester. Dedikerad mjukvara med förutbestämda scenarion ger ofta extremt repeterbara och lätt jämförbara resultat, vilket gör det enkelt att ställa olika system mot varandra.

valley 2013-02-15 01-21-31-849.jpg

Redaktionen laddar med Futuremarks senaste version av 3DMark, där deltestet Fire Strike får rulla i "Standard", "Extreme" och "Ultra". Det syntetiska testandet avrundas av tungdrivna Valley med grafikmotorn Unigine.

När standardläget med långköraren 3DMark rullar igång sätter Geforce GTX Titan X nivån direkt. Kortet utklassar närmaste konkurrenten GTX 980 och tar hem vinsten med en marginal på cirka 30 procent.

Med högre upplösning sjunker siffrorna, men avståndet är mer eller mindre samma. Geforce GTX Titan X landar cirka 30 procent över GTX 980 och hela 64 procent över ursprungliga Titan från 2013.

Sist men inte minst, med upplösningen uppskruvad hela vägen till 4K UHD blir det svettigt även för Geforce GTX Titan X. Modellen lyckas dock fortsatt hålla ett prestandaövertag på cirka 30 procent mot GTX 980.

Grafikmotorn Unigine Valley är ingen favorit hos arkitekturen Maxwell, vilket gör att äldre Geforce GTX 780 Ti kan matcha GTX 980. Mot GTX Titan X har duon dock inget att säga till om, utan prestandaövertaget är fortsatt cirka 30 procent.

När upplösningen vrids upp till 4K UHD tappar GTX 780 Ti mark mot GTX 980. Geforce GTX Titan X drar dock ifrån ytterligare och presterar närmare 38 procent bättre än GM204-kusinen.